Barva kůže očima dětí

5. března 2017 v 0:00 | Hogreta |  Já, názory a úvahy
Nedávno se internetem přehnala zpráva o bílém chlapečkovi, který chtěl změnit účes, aby vypadal jako jeho kamarád a aby si je tak učitelé pletli - a nějak ho netrápilo, že kamarád byl černý (více si můžete přečíst třeba ZDE). Přestože téhle zprávě málokdo věřil (prý že není možné, že si chlapci nevšimli, že mají jinou barvu kůže), mě to naprosto nepřekvapilo a vůbec mi to celé nepřipadá nereálné. Vzhledem k tomu, že se sama pohybuju ve vietnamské komunitě, jsem něčeho podobného byla svědkem několikrát.



Pravda je taková, že se prostě rodíme bez předsudků a malé děti rozdíly mezi rasami nevnímají tolik, jako dospělí. A čím jsou děti menší, tím méně těch rozdílů vnímají. Nemají problém se kamarádit bez ohledu na rasu, ale nejzajímavější je, že často ani neví, že jejich kamarád je jiné rasy. To, co nám připadá očividné, nevidí.

Když se bílá holka dostane do společnosti, kde je bílá jen ona sama, první, co ji většinou zachrání, aby se necítila tak podivně, jsou právě děti. Ty nemají problém přiběhnout za kýmkoli a začít si s ním hrát, bez ohledu na to, jakou má barvu, a dokonce i bez ohledu na to, že mluví úplně jiným jazykem. Takže první okamžiky ve vietnamské společnosti jsem vlastně přežila z velké části kvůli dětem - člověk nemusí zařezaně sedět, ale může blbnout s dětmi - děti na celém světě asi blbnou dost podobně.

Vzpomínám si, jak jsem byla na nějakém grilování u přehrady. Spousta Vietnamců a já. Jedna holčička, mohly jí být tak čtyři roky, se se mnou dala do řeči a za nějakou dobu z ní vypadlo: "A která je tvoje maminka?" U toho se rozhlížela po hloučku Vietnamek, jakoby snad některá z nich opravdu mohla být moje maminka. Když jsem ji řekla, že moje maminka je doma a já jsem tady sama, vůbec nedokázala pochopit, jak jakože nemám s sebou maminku?!

Na minulé oslavě Nového roku za mnou přiběhl asi tříletý chlapeček s: "Máy bay, may báy, vvvvvvrrrrrrrvvv." "Letadlo, vvvvvrrrrvvvv," říkám já. "Jo, máy bay, vvvvrrrvvv, " říká on. No výborně, hlavně že si rozumíme. Vůbec ho netankovalo, že očividně mluvím jiným jazykem, než on, to totiž při hře není žádná překážka. Aspoň, že ta letadla dělají všude stejně, vvvvrrrvvv.

Taky jsem se docela pobavila na hodině vietnamštiny. Nějakou dobu v Ostravě probíhaly kurzy pro vietnamské děti, aby se naučily svou rodnou řeč, když tedy vyrůstají tady - a já jsem se učila s tou nejnižší třídou, tedy s dětmi asi od sedmi do jedenácti let. Když jsme jednou probírali představování, tak Lucinka, tou dobou čerstvě sedmiletá holčička, která sedávala vedle mě, mi položila zásadní otázku: "Jaké je tvoje vietnamské jméno?". Když jsem ji řekla, že nemám vietnamské jméno, ale mám jen to české, dívala se dost podezřívavě, vlastně vůbec nechápala, jak vůbec může někdo existovat a nemít české a vietnamské jméno. A jak mi teda vlastně rodiče říkají?! Vždyť české jméno je do školky a do školy a vietnamské je na doma, no ne? To mi jako doma rodiče říkají českým jménem?! To snad ne! I když je pravda, že se s tím, že jsem prostě jen "Petra", smířila docela brzo - když jsme pak brali téma "Kolik je ti roků?", tak to byl pro ni větší šok. Když se dozvěděla, kolik mi vlastně je, málem ji to srazilo ze židle.

Prostě jsem se už kolikrát přesvědčila, že malé děti nerozeznávají lidi podle barvy, vlastně ji vůbec nevnímají, byť je do očí bijící. Otázka je, kdy se to začne lámat. Mám pocit, že to bývá tak tím příchodem do školy. Ale vůbec nechápu, kdy se v lidech začíná lámat i tak, že se začnou kvůli barvě kůže navzájem nenávidět, co myslíte ... ?



Další články, které by vás mohly zajímat:

 

13 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Máš nějakého kamaráda (nebo kamarádku), který je vietnmské národnosti?

Ano, mám.
Ne, nemám, ale chtěl/a bych mít.
Ne, nemám, vietnamského kamaráda bych si nikdy nevybral/a.

Komentáře

1 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 5. března 2017 v 8:03 | Reagovat

Tak se podívej třeba na tu anketu a pochopít, jak se to začíná lámat. Článek je hezký, milý, nad dětma se člověk musí smát, a pak chce hlasovat, vietnamského kamaráda nemá a... co s tím? Buď si musí vybrat, že by chtěl, nebo že by si takového nikdy nevybral. Nemůže že prostě nemá, bez něčeho mezi tím. Bez něčeho, co nesměřuje k "toužím zrovna po Vietnamci" Nebo "Vietnamce nikdy". Vždyť to je přesně ono, ne? Buď máš nebo si vyber, jestli Vietnamce chceš za kámoše proto, že je Vietnamec, nebo Vietnamce nerada. Co nějaká možnost zkrátka nemám, žádného neznám? To je to samý jako ptát se, jestli máš černovlasýho kamaráda. Tam už by znělo ultradivně dát možnost "ne, ale zrovna černovlasýho bych chtěla" nebo "ne a černovlasýho bych nikdy nechtěla". Hlavně když celý článek vyznívá proti tomu, že nemá cenu vnímat, jestli je černovlasý/Vietnamec.

2 Maxa Maxa | 5. března 2017 v 8:31 | Reagovat

Attendorn: černoch v supermarketu Lidl ukradl důchodkyni peněženku
a vyplundroval její konto https://twitter.com/XYEinzelfall/status/816651682335649792

3 Daisy Daisy | Web | 5. března 2017 v 9:09 | Reagovat

Dříve jsem se hodně bavila s cizinci. Chodila jsem totiž na základní školu, kde byly děti z Maroka, Barmy, Vietnamu a podobně. Nepřišlo (a nepřijde) mi vůbec divné, když vidím holčinu s burkou a nebo policistku z Afriky. Naopak mám radost, protože podle mě má každý právo nato, aby si vybral, kde bude žít :). Co jsem ale chtěla říct je to, že jsem třeba nikdy nevnímala mulaty, černochy, asiaty apod jako jiné. Nikdy mě to nenapadlo. Vždy jsem na ně pohlížela jako na ty osoby, které znám :).

4 Day Day | 5. března 2017 v 9:53 | Reagovat

Mě třeba překvapilo, že děti nevnímají věk, jakože vlastně vůbec. Mám malou nevlastní sestru a jednou jsme se spolu takhle bavily o věku a já jsem se jí zeptala, kolik si myslí, že mi je? "Hmm, tak asi šest nebo sedm?" odpověděla mi ta pětiletá uličnice. Je mi dvacet. Tak jo, je to dobrý, aspoň si nemusím připadat tak staře. :-D

5 Eliss Eliss | Web | 5. března 2017 v 10:12 | Reagovat

Opravdu mě příjemně překvapilo, že děti jsou takové hodné a bez předsudků :-)

6 Brabouk Brabouk | 5. března 2017 v 11:40 | Reagovat

Jsem již příliš starý. Celý život jsem plul po Labi do Hamburgu, který je opravdu kosmopolitický. Mám či vlastně měl jsem i dost zahraničních přátel. Tak mám zkušenost. Co myslíte, nedotkne se Vás, bude-li Váš cizinecký přítel nadávat na některý typický český nešvar na který běžně nadáváte i vy sama? Zkuste se nad tím  zamyslit. Naše předsudky jsou v nás někdy zafixovány hlouběji, než jsme ochotni si připustit.

7 Doktorka se srdcem Doktorka se srdcem | E-mail | Web | 5. března 2017 v 12:34 | Reagovat

Já cizince vždy vítala (pokud se chovají slušně, tak proč ne), jsou zpestřením  a člověk si navíc ověří svoje jazykové (ne)znalosti. :-)

Dneska se nám tady ty komentáře trochu zaplevelily. ;-)

8 helmii helmii | Web | 5. března 2017 v 12:49 | Reagovat

Když jsem byla malinká, byli jsme se podívat na MS ve střelbě. Pamatuju si, že jsem se tam bavila se slečnou z Kazachstánu a s princem z Kataru. Bylo mi jedno, odkud jsou, kolik jim je, nebo jak vypadají. :-)
Proto mám strašně ráda děti. Nemají předsudky a jejich vyřídilka je mnohdy vážně vtipná :-D

9 Natas Natas | Web | 5. března 2017 v 13:26 | Reagovat

Děti jsou bezprostřední, to mám na nich ráda. Řeknou to, co by dospělý neřekl a hlavně nevytvářejí problémy.

10 krasny-clovek krasny-clovek | Web | 5. března 2017 v 15:06 | Reagovat

Ta anketa je fakt špatná. Já Vietnamce nemam, protože okolo mne nejsou. Tak co mám odpovědět?

11 Zuzka v Kostce Zuzka v Kostce | Web | 5. března 2017 v 16:40 | Reagovat

Celkově myšlení a postoje jsou hodně formované naším okolím, pak už záleží na nás, jestli zůstaneme u jejich přesvědčení, nebo ne :) Děti jsou v tomto super, upřímné, bezprostřední :)

12 Daysy Daysy | E-mail | Web | 7. března 2017 v 8:21 | Reagovat

Krásný článek. Děti jsou v tomhle tak úžasné a prostě nezkažené! :)

www.days-of-daysy.blogspot.com

www.agregatorblogu.cz - zviditelni svůj blog

13 Magda Magda | Web | 9. března 2017 v 13:17 | Reagovat

Děti jsou fakt kouzelný v tý svý naivitě :) škoda, že jim pak my dospělí do hlav násilně tlučeme svoje "pravdy" o světě

14 mama za vodou mama za vodou | E-mail | Web | 13. dubna 2017 v 17:02 | Reagovat

Máš úplnou pravdu, je krásný vidět jak děti nemají žádný předsudky a pokud je k nim někdo hodnej je jim úplně jedno jak vypadá nebo jaký má vyznání, bohužel předsudky je učí jejich rodiče a okolí. Sama to vidím na mini chlapíkovi a jeho školce, tam je všem jedno, že jeden mluví španělsky nebo arabsky, děti jsou tam z celýho světa stejně jako učitelky a že jedna nosí hidžáb a druhá ne? To je jim úplnej šumák...jsou věci, který by se dospělí měli učit od dětí a jedna z nich je tolerance a poznání toho co je důležitý!

15 Jeife Jeife | 4. července 2017 v 12:54 | Reagovat

Super clanek :) pravda ze deti nekoukaji ocima :)

16 Lady Lenna Lady Lenna | Web | 4. července 2017 v 13:59 | Reagovat

Skvělý článek :) je super, že jsou děti takové nezkažené a mají svůj vlastní pohled na svět :) ale tohle posuzování podle rasy nechápu ani u dospělých :-?

17 D D | Web | 4. července 2017 v 15:15 | Reagovat

Jsem dospělý a také nekoukám na barvu kůže nebo národnost. Nemám problém s Vietnamci, Poláky, Ukrajinci atd. Jediné, co mi vadí je, když dotyčný, ať už cizinec nebo rodák, jak poleno, dělá bordel a porušuje zákony. Burky mi vadí z důvodu, že jsou symbolem podraženosti žen vůči mužům. Souhlasím s rovností všech národností i pohlaví. Souhlasím, aby měli všichni stejná práva, ale musejí mít i stejné povinnosti.

18 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 4. července 2017 v 15:17 | Reagovat

Ta anketa by potřebovala víc variant, je taková dost černobílá a chybí v ní spoustu šedých odstínů ;)
Známá pracující ve školce má podobné zkušenosti, děti různé barvy kůže neumějící pořádně česky (rodina se stěhuje za prací atd.) se integrují do školkového kolektivu velmi rychle a ostatním dětem to ani nepřijde, že jsou něčím jiné. Škoda, že to tak nemůže zůstat napořád.

19 bydlenkabublicka bydlenkabublicka | 4. července 2017 v 17:05 | Reagovat

Jenže víš, asijský dětičky jsou sladký, ty se líbí všem, s těma se to nedá srovnávat.... A popravdě tomu článku o milosrdném spolužákovi moc nevěřím, je to jen propaganda.

Dítě se naučí časem, proč se rasy liší, a pak už je na něm jak si to přebere, jestli se s tím cizincem bavit bude nebo ne...

20 Magicmax Magicmax | Web | 4. července 2017 v 18:06 | Reagovat

Vždy jsem to tak bral, že děti se v tomhle všem chovají jinak. Ony nemusí lidi usuzovat na cigány, lesbičky, bezdomovce, boháče, kuřáky,... Oni si poradí s tím zbytkem. Myslím, že v dětský jsme měli za kamaráda/ku, každý svého cigána, lesbičku, bezdomovce, boháče, kuřáka,... s kterým by jsme se teď normálně nezkámošili. Dnes by každá ženská řekla: Není to divný mít za kámošku lesbičku? Nebo každý zaměstnanec mít za známého bezdomovce - když jsou nechutní, smrdí, budou prolhaní, budou tě chtít okrást, či dát své prachy a to samí je náhodou i u boháčů. :D "Hele vždyť se ně podívej na ty snoby! Jsou nechutně bohatí. Mně hnedka tady něco smrdělo, když jsem ho potkala." Myslím, že to dokonce bylo v nějakém filmu. :-D
No já teda můžu říct že já mám za přátele pár cigánů, pár homosexuálů, jednu kamarádku z které je nově normální bezdomovkyně, kuřáky (prvně jsem chtěl napsat lomeno kuřačky ale v podstatě je každá žena kuřačka, tak proč se namáhat) a tak ted si dávám svou exkluzivní čokoládu dovezenou exkluzivně až z Norska. :) Jestli jsem tě nachytal a myslíš si že já jsem ta zapomenutá kategorie - boháč, tak teda ne. :D Aspon teda nevím, že bych nějakého boháče měl. Ale ono hlavní není hledat štěstí jen v penězech ale i ve věcech, kterých se necháte obklopovat. ;) Věřím že kdyby normální prodavačku navštevovali jenom svlanatí černoši, že by se taky cítila štastně! :D Ať si štestí hledá, každý kde chce. Je ho všude svět přece plný.

21 Wendy Wendy | Web | 4. července 2017 v 19:19 | Reagovat

Ta anketa. No tfuj! Dotýkat se těch žlutých sraček... nikdy!!

22 Jana Jana | Web | 4. července 2017 v 19:22 | Reagovat

Já lidi neposuzuju podle národnosti :-? ale podle povahy ;-) i češi se můžou chovat hůř než třeba vietnamci :-( .

23 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 4. července 2017 v 21:41 | Reagovat

No, ono mezi bílým a mongoloidním člověkem zase tak velký rozdíl není. Možná mají jiné vlasy, jiné oči, ale v barvě kůže je jen minimální rozdíl. Takže je pochopitelné, že ty děti si toho tolik nevšímají. U černocha by si určitě rozdílů všimly. Ale on i ten černoch by si ve školce ty kamarády našel.

24 youngphotos youngphotos | 5. července 2017 v 10:23 | Reagovat

[1]: Dobře myšleno. Souhlasím.
Proto nemůžu ani hlasovat.

25 Skládanka Skládanka | Web | 5. července 2017 v 14:26 | Reagovat

Zajímavý článek o věci, nad kterou jsem nikdy nijak moc nepřemýšlela. Bohužel je těžké žít v naší společnosti bez jakýchkoli předsudků. Hlavní problém tady bude nejspíš ve výchově, třeba u nás doma se nikdy nic moc hezkého o příslušnících jiných ras neříkalo, a ve mně to, ať si myslím, že jsem jakkoli solidární, nejspíš také utkvělo.

26 sportovnii sportovnii | Web | 8. července 2017 v 3:12 | Reagovat

[1]: Jo,je ta anketa nějaká nedomyšlená

27 Atheira Atheira | Web | 8. července 2017 v 10:04 | Reagovat

[22]: I Češi se mohou chovat hůře než... Jakože Češi jsou nějak víc kvalitní lidi nebo co? :D Naopak jsem ještě nepotkala Vietnamce, co by se choval jako vůl. Čecha takového potkávám na každém rohu. :D

V první řadě jsme prostě všichni lidi. To, že je někdo kretén, fakt není nutně zapříčiněný tím, jaký je národnosti, byť tedy každý národ má nějakou kulturu a obecně rozšířené názory, což se na člověku dříve či později odrazí. Z toho důvodu je pak celkem logický, že děti jsou většinou ke všemu víc otevřené. Ještě je okolí nestihlo zničit.

28 Nero Nero | 9. července 2017 v 17:21 | Reagovat

Většina lidí tady píše o tom, jak jsou děti nezkažené, že nemají předsudky, že se v tomhle chovají jinak. Jenže tom to, proboha, vůbec NENÍ! Je to jen a jen o zkušenostech a faktech. Já byl jako děcko taky "nezkažený", dokud jsem nezačal potkávat cikány a zjistil tak už v dětství, že to jsou prostě zlí lidi. Tak jaképak předsudky. Vietnamce mám rád, jsou to pohodoví lidi, chodívám k nim nakupovat a v životě jsem nepotkal zlého, agresivního Vietnamce. Naopak cikány takové potkávám pořád, oni to prostě mají v krvi. Takže článek se měl spíš jmenovat Vietnamci očima dětí, ne barva kůže, protože barva kůže zahrnuje i ty cikány a to už by ten článek u většiny lidí tak pozitivní rozhodně nebyl. ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PROSÍM, do komentářů piště pouze to, co souvisí s daným článkem!
Odpovědi ke komentářím na vašem blogu pište na váš blog přímo k tomu komentáři nebo mi poštele email.
-
Neupozorňujte na sebe reklamami! Na blogy autorů smysluplných komentářů se vždy dívám.
Blogy nespřáteluji, do oblíbených dávám ty, které se mě něčím zaujaly, které se mi líbí a na které opravdu ráda chodím.
-
Budu ráda, když budete komentovat, jen tak se dozvím, co se vám líbí a co ne.
Klidně pište i ke starším článkům, já si to všechno ráda pročtu.



©2011-2015