Co nechápu na Češích a na vztazích Čechů k Vietnamcům

22. května 2015 v 8:00 | Hogreta |  Vietnam
Delší dobu se pohybuji tak nějak na hranici česko-vietnamské společnosti. Ne vždy je to jednoduché. Obě dvě strany vlastenecky bráním a obou dvou stran si moc vážím. Kdyby hráli Češi proti Vietnamcům zápas v hokeji, asi se zblázním, protože bych netušila, komu fandit. Dnes jsem se rozhodla vypíchnout to, co mi vadí na té české straně ve vztahu k té vietnamské straně.


1. Slovo "ťaman"

Opravdu by mě zajímalo, odkud tohle slovo vlastně pochází. Stejně tak by mě zajímalo, odkud pochází sloveso "ťing, ťang, ťong". Vietnamci totiž jaksi nemají písmeno "ť" a spousta z nich písmeno "ť" ani nedokáže vyslovit (kor těch, kteří žijí tady - tedy jsou ze severu Vietnamu). Vietnamština tedy "ťing, ťang, ťong" nemůže ani připomínat. Tak jakto?


2. Názory typu "rasy by se neměly míchat"

S tímto názorem jsem se setkala už mnohokrát nikdy mi nebyl nikdo schopen říci, proč konkrétně je "míchání ras" špatné, čím a komu tím konkrétně ubližuji a koho tím konkrétně nějak omezuji.


A vlastně - co je komu do toho? Copak člověk může ovlivnit, do koho se zamiluje? Jak si může cizí člověk vůbec dovolit cizím lidem říkat, koho smí a koho nesmí milovat? Jak si může cizí člověk vůbec dovolit soudit? Já si myslím, že by si každý měl zamést především před vlastním prahem a starat se především sám o sebe. Nikdo nikoho do vztahu s příslušníkem jiné rasy nenutí, nikdo nikomu neříká: "Neměl bys mít děti se stejnou rasou, není to dobré, neobohacuje se tím genofond, vaše děti mají větší pravděpodobnost genetických poruch, můžou být nemocné a hloupé, ...". Tak proč má někdo potřebu poučovat úplně cizí lidi o tom, s kým by se měli a neměli "pářit"?

3. Tykání Vietnamcům

Pro Vietnamce je hierarchie ve společnosti mnohem důležitější (a cítí ji mnohem intenzivněji), než pro nás Čechy. Zatímco my máme jen tykání a vykání, tak Vietnamec může druhého člověka oslovit snad minimálně dvaceti způsoby - a záleží to na pohlaví, na přesném věku (třeba člověk ve věku staršího sourozence mého otce má jiné oslovení než člověk ve věku mladšího sourozence mého otce), na postavení ve společnosti či na postavení v rodině... Je mi proto strašně trapně, když slyším, jak někdo například tyká mamce mého přítele (a že takových lidí není málo!!!). Nikdo z nich neví, čím vším si prošla, nikdo z nich neví, co všechno v životě dokázala a co všechno obětovala, ale dovolí si ji tykat? Normálnímu, dospělému, padesátiletému člověku? Jenom na základě barvy kůže?

Hodně lidí argumentuje tím, že jim Vietnamci také tykají. No jo, ale proč? Co myslíte, že bylo dřív? Myslíte, že Vietnamci Čechům tykali dříve, než se vůbec od Čechů naučili česky? To asi ne, co? Vidím to právě na své skorotchyni. Kvůli toho, že ji spousta lidí tyká, tak v tom má úplný bordel. Občas vykne a občas tykne, prostě tak nějak náhodně, jak to má na jazyku. Očividně nechápe rozdíl. A víte co? Já nemám prostě to srdce ji vysvětlovat rozdíl mezi tykáním a vykáním. Proč? Protože by pochopila, kolik lidí se k ní chová nadřazeně a arogantně, kolik lidí ji tyká. A za to je mi tak strašně trapně a smutno, že je možná lepší, že žije ve sladké nevědomosti.


Je dobré si uvědomit, že Vietnamci se učí česky od nás Čechů. Když jim budeme tykat, budou nám také tykat. Nebylo by přece jenom lepší chovat se k nim jako k ostatním lidem? A prostě jim vykat stejně, jako vykáme jakékoli české prodavačce?


4. Stěžování si na Česko

Máme krásnou přírodu, žádné větší přírodní katastrofy (tsunami, tornáda, zemětřesení), můžeme jít jen tak po lese a sednout si na pařez, aniž bychom se báli, že nás hryzne nějaký smrtelně jedovatý pavouk nebo had, nemáme žádný hmyz, který přenáší smrtelně nebezpečné choroby, máme čistou vodu, dostatek jídla. Není tady ani moc zima ani moc teplo, ani moc vlhko ani moc sucho. Rodíme se do země, kde máme všichni právo na vzdělání a všichni máme skoro stejné možnosti - bez ohledu na pohlaví, finance, důležitost naší rodiny,... Vlastně je tady krásné místo k životu - kdyby nebylo určitých lidí. Proč zrovna Češi jsou tak často nespokojení a nenávistní, když se tady vlastně máme ve srovnání se skoro celým světem fakt dobře?


5. Všichni do jednoho pytle

Nemám ráda "házení do jednoho pytle". Vietnamců je na světě přes osmdesát milionů - to je více než osmkrát více, než nás Čechů. Jen si představte, kolik rozdílných lidí mezi námi Čechy je. Kolik je mezi námi vrahů, kolik je mezi námi zlodějů, ale také kolik je mezi námi poctivých lidí, kolik je mezi námi lidí, kteří pomáhají,... Opravdu si stále myslíte, že všichni Vietnamci pěstují marihuanu? Všichni Vietnamci prodávají drogy? Všichni Vietnamci okrádají lidi? Všichni Vietnamci prodávají padělky? Opravdu si někdo může myslet, že je to tak jednoduché? Že může být osmdesát milionů lidí úplně stejných?


6. "Jakto, že se za ta léta ještě nenaučili česky?!!"

Ne všichni Vietnamci tady nejsou několik let. Často se setkávám s názorem: "Jak je možné, že se za tolik let nenaučili česky?!". Přijde mi to hloupé. Vietnamci, kteří tady jsou třicet let, samozřejmě umí česky docela obstojně. Vietnamci, kteří tady studují nebo studovali, ti často mají českou slovní zásobu snad ještě větší, než mnozí Češi. Jenomže jsou tady i lidé, kteří jsou tady třeba jen půl roku. Nebo měsíc. Nebo rok. Opravdu tady nejsou všichni Vietnamci stejně dlouhou dobu. To, že pro nás Čechy vypadají všichni stejně ještě neznamená, že všichni jsou jeden.

A když už jsou tady někteří Vietnamci několik let a neumí česky - tak to asi znamená, že tu češtinu asi tolik nepotřebují. Často se setkávám s názory, ať si najdou doučování a naučí se pořádně česky. No jo, ale proč? A kdy? Jsou Vietnamci, kteří pracují od rána do noci, nemají žádný volný čas, takže opravdu nemají čas chodit na doučování češtiny. A často tu češtinu vlastně ani nepotřebují. Pohybují se mezi svými, ve své komunitě, s Čechy se vlastně ani pořádně nesetkávají a nemají důvod s nimi komunikovat. A když už, tak jim stačí pár základních slov. A ti, kteří se s Čechy setkávají a důvod s nimi komunikovat mají, tak na nějakým způsobem komunikovat dokáží - dokáží se domluvit. A snaží se česky učit. Co víc chcete?


Přijde mi to pokrytecké. Přijde mi pokrytecké, když někdo po Vietnamcích požaduje bezchybnou češtinu a za jejich snahu o češtinu se jim posmívá. Od dětství se v hodinách cizího jazyka ve škole učíme, že je důležité, že se domluvíme, že nevadí, že děláme chyby. Když jedeme do zahraničí, očekáváme od ostatních toleranci, očekáváme, že můžeme dělat chyby v cizím jazyce. Vždyť je důležité, že se domluvíme. Tak proč pro Vietnamce u nás nemáme pochopení? Proč po nich požadujeme, aby nedělali chyby? Proč se jim posmíváme za jejich češtinu? Proč nestačí, že se prostě domluví?

Navíc - možná vám to tak nepřijde, ale ono čeština je fakt sakra těžký jazyk. Já si to uvědomuji každý týden ve chvíli, kdy se snažím naučit jednu osmnáctiletou slečnu česky. Sama často nevím, jak daný jev vysvětlit a proč je to jednou tak a jednou onak. Každý týden si znova připomínám, jak je čeština šílená.


Další články, které by vás mohly zajímat:








A co nechápete na Češích a na vztazích Čechů k Vietnamcům vy?
Podělte se v komentářích :-)
 

12 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Choi Mari Choi Mari | Web | 22. května 2015 v 9:09 | Reagovat

Nemám vůbec nic proti míchání ras, naopak mi smíšené děti přijdou hezčí a roztomilejší. Doma jsem občas ze srandy prohodila, co kdybych si jednoho dne vzala Korejce a máma mi na to řekla, že pokud bude bohatý, je jí to jedno :-D Vietnamci mámě nevadí a to celkem rasistka.

Vietnamcům netykám, ona je to přeci jen otázka slušnosti prodavači v obchodě vykat (a obecně cizím lidem).

Mě Čechy vadí jak kdy, ale daleko více než tahle zeměmi tu vadí Češi samotní, protože valná většina z nich jsou rasistický zabedněnci, co si neustále na něco ztěžují.

2 baruschkasf baruschkasf | E-mail | Web | 22. května 2015 v 10:51 | Reagovat

Míchání ras? To jako že bych se jako češka nemohla dát dohromady se slovákem?
Není to jiná rasa, ale už pár let je to cizí státní příslušník...
A o to jde, ne?
Je děsně zvláštní, jak v případě urostlých, svalnatých a bohatých černochů vůbec nejde o míchání ras, ale o životní výhru :-)
Moc se mi líbí Tvůj článek, ale stejně tu mám malé ale :-)
Píšeš, že nemáme všechny vietnamce házet do jednoho pytle.
Prosím, nedělej to také.
Ani my nejsme všichni stejní a rozhodně je nás většina těch, kteří vykáme, zdravíme, usmíváme si a netrpíme předsudky :-)
Jen prostě nejsme tolik výrazní, no...

3 Heaven Heaven | E-mail | Web | 22. května 2015 v 10:57 | Reagovat

[2]: : Souhlasím. Taky by mně nenapadlo tykat Vietnamcům nebo o nich mluvit jako o "ťamanech", i když vím, že to dost lidí z mého okolí dělá. Češi asi jsou z větší části zabednění a neradi pouští kohokoliv na svůj píseček, ale to ještě neznamená, že to dělají všichni.

4 hogreta hogreta | E-mail | Web | 22. května 2015 v 11:07 | Reagovat

[2]:: Ale vždyť já přece vím, že těch slušných lidí - těch, kteří zdraví, vykají, usmívají se, jsou tolerantní a netrpí předsudky - je mnohem mnohem víc, než těch ostatních :). Jen na ně nebyl cílený tento článek, to je celé. Nikde netvrdím, že jsou "špatní" všichni Češi, dokonce ani nikde netrvrdím, že jich je většina. Kdyby tomu tak bylo, tak by se tady vůbec nedalo žít, ale ono se tu žít dá :).

5 Cherrybumbum Cherrybumbum | Web | 22. května 2015 v 11:51 | Reagovat

To tykání mi taky naprosto neuvěřitelně vadí. Já nevím, asi jsem prostě jenom blbě vychovaná, ale nenapadlo by mě staršímu člověku, kterého občas potkávám někde v obchodě s oblečením nebo ve večerce, tykat a to jen proto, že je to Vietnamec, Turek nebo třeba Ukrajinec.

Když babička pracovala v jednom obchodě, který patří jedné Vietnamské rodině, jako taková ta paní, co hlídá lidi, aby nekradli, tak se kvůli tomu taky neustále rozčilovala. Přišla nastrojená panička a "Podej mi tohle!" , "Tohle si strč do p*dele, tohle je hnusný," "Kolik za to chceš?" Tak naučila pana majitele a jeho ženu, aby takovýmhle začali taky tykat. A když se někdo bude divit nebo rozčilovat, tak aby mu na to odpověděli: "Já myslel/a, že jsme kamarádi, když si tykáme."

Další den přišla ta samá a zase začala. Tak jí pán nejenže taky zatykal, ale taky po jejím děsným rozčilováním, že jí, paní z pojišťovny, nějakej "pingpongáč" tyká, jí přesně odpověděl tou větou: "Já myslel, že jsme kamarádi, když si tykáme." Jaká škoda, že jsem u toho tenkrát nebyla. :D
Prý to takhle dělají dodneška a je fakt, že zrovna k nim si to tykání už málokdo dovolí. :)

A proč nemám ráda Česko, maximálně zafandím našim při MS v hokeji? Protože nenávidím tu naši mentalitu. Nejsme tolerantní vůči cizincům, homosexuálům, lidem s odlišným stylem oblékání. O rozvedených ženách jsme stále schopni říkat, že je to určitě nějaká dě*ka, i když nevíme důvod jejího rozvodu. Na postižené se díváme skrz prsty. Jsme totiž národ takových předsudkářů, že to ani není hezký. Je teda pravda, že naše generace už se to tak nějak snaží změnit, máme spoustu přátel, kteří se nenarodili v ČR, kteří mají partnera stejného pohlaví nebo neměli to štěstí a nejsou úplně zdraví, jako my ostatní. Ale už nad tím máváme rukou a říkáme si: "No a co?" Tyhle věci už tak moc neřešíme, nepřijdou nám podstatné. Ale je mi jasné, že zase mluvím za malou skupinku z těch několika milionů.

6 Limeo Limeo | E-mail | Web | 22. května 2015 v 13:29 | Reagovat

Nikdy jsem názor na "míchání ras" ras neslyšela, nevím, ani jsme na tím nikdy nepřemýšlela, přijde mi to normální :-D
Ohledně házení lidí do jednoho pytle, pak ten názor, že všichni Vietnamci jsou špatní, hodně podporují média, která v mnoha svých reportážích o nalezených drogových dealerech podotýkají, že se jedná o Vietnamce atd. (možná tak trochu narážím na Novu).
Co se týče poslední připomínky - "Jak to, že se za ta léta nenaučili česky?!" - tak u nás je to úplně naopak, tady spíše všichni obdivují, jak se místní vietnamci dokáží češtinu naučit za pár dní, zatím co my máme problém i s němčinou :D :D.
Skvělý článek, rozhodně je to zajímavé ;-).

7 Tai Todd Tai Todd | Web | 22. května 2015 v 16:21 | Reagovat

Proti vietnamcům nemám ani to nejmenší, jsou to pracovití a přizpůsobivý lid, což naopak mnoho lidí, co znám, není ani náhodou. Nemám žádné předsudky, jen mi vadí jedna věc a to právě u posledního bodu.Chápu, když tu někdo jen studuje nebo přijel za rodinou nedávno a tak češtinu neovládá, ale znám případy, kdy sem přijeli za rodinou, pracují v rodinném podniku a nejspíš proto nepovažují za důležité naučit se česky. Kamarádka chodila takřka pět let s vietnamcem ( když se seznámili, už tu dva roky žil) a víc se ona naučila jeho jazyk, než aby se namáhal naučit česky, protože pracoval ve vietnamském bistru, tak proč se učit česky, že? Do baru kde pracuju chodí jeden mladší vietnamec, vím že je tu už dýl a jeho kamarádi česky umí, ale když přijde sám, tak je to peklo, umí říct jen "zaplatit " a jinak je to o domluvě rukama nohama, což bych celkem chápala, ale on ani nejeví snahu se učit, co tak pozoruju. Myslím si, že když někde žiju déle, nějaká znalost jazyka by měla být na místě...Ale chápu, že se to týká jen menší části lidí a taky, že čeština není vůbec jednoduchá, ale když někdo vžije v cizí zemi roky, měl by se podle mě naučit aspoń nějak komunikovat.

8 Juil Juil | 22. května 2015 v 20:43 | Reagovat

Ty jsi zase povrchní.

9 eazi eazi | Web | 23. května 2015 v 16:10 | Reagovat

Přesně tak. Nesnáším, jak se k nim někteří chovají. Tykání, berou je jako podlidi. (Jsou tu přece kvůli nám - aby nám prodali svoje hnusný nekvalitní hadry,ne?! Kdyby jsme nebyli tak tolerantní, tak jsou zase zpátky doma ve Vietnamu - v pralese na stromě. Udrží se na trhu práce, protože prodávají drogy!) a podobné názory... kolikrát fakt kvetu. :-!
Osobně jsem vyrůstala od školky s jednou vietnamkou. Dodnes je to moje nejlepší kamarádka. Vím, jak to u nich doma chodí, vím, jací jsou a o to víc mi vadí, jak se s nimi zacházeno...
Jinak vám to spolu moc sluší a blbý kecy neřeš, ty by byly i kdybys chodila s bělochem, černochem nebo šmoulou... :-)

10 Barcelona Barcelona | Web | 23. května 2015 v 22:15 | Reagovat

Nemám nic proti ostatním rasám...ani proti jejich míchání. Všichni jsme lidé...bílí, černí, co na tom :) Jen mám občas takový nepříjemný pocit, když přijdu do nějakého vietnamského obchodu a oni mluví vietnamsky a přitom se na mě tak posměšně dívají..Samozřejmě jim nerozumím, tak je nemůžu hned soudit, ale je mi to prostě hrozně nepříjemné...možná, že i ten "posměšný" pohled vůbec není posměšný, ale...To je moje zkušenost, proto se raději vietnamským obchodům vyhýbám, ale nic rasistického v tom není :)

11 Vietnamec Vietnamec | 24. května 2015 v 20:08 | Reagovat

[10]: jojo chápu tě, občas když kolem projde pěkná slečna (a jich není málo, díky, že Češky jsou tak krásné) tak se mezi sebou bavíme, jak je ta slečna pěkná atd. Vlastně tichý obdiv :D takže pokud se Vietnamci se baví mezi sebou a divá se na tebe, tak to zn. že jsi krásná :)

12 Rogue Rogue | Web | 25. května 2015 v 17:25 | Reagovat

Ono je to bohužel o tom, že kdo chce psa bít hůl si vždycky najde a my, Češi, máme to rýpání a věčnou nespokojenost s čímkoliv a kýmkoliv v krvi... ;-) A proto vidím jako nejlepší řešení se nad tohle všechno povznést, mávnout nad tím rukou a v duchu se zasmát nad omezeností druhých, když si nevidí na špičku nosu.

13 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 25. května 2015 v 17:32 | Reagovat

Chápu že se zastáváš Vietnamců, ale my Češi nejsme tak špatní, jak jsi nás popsala....

14 hogreta hogreta | E-mail | Web | 25. května 2015 v 19:14 | Reagovat

[13]: Ale já pouze píšu, s čím jsem se setkala... Trošku mi tyhle komentáře přijdou vztahovačné. Já snad v tom článku někde popisovala Čechy a psala jsem snad, jací Češi jsou a jací nejsou? Napsala jsem snad, že "všichni Češi jsou takoví a makoví"? Ne. Pouze jsem psala o tom, s jakými názory se setkávám - a uvádím věci na pravou míru. A jen píšu, co mi vadí. Copak se dá říct, že se někoho "zastávám"?

15 Jana Jana | E-mail | Web | 27. května 2015 v 7:59 | Reagovat

Ty jo, to co píšeš, mne celkem vzalo za srdíčko. Člověk si neuvědomí, jak může ublížit... Co jem vůbec nevěděla, že někdo Vietnamcům tyká - to jako vážně? Vždyť to není ani za mák slušné!!! A míchání ras? Vždyť je to pro genofond to nejlepší, ne ;) :D

16 gugam gugam | 28. května 2015 v 11:03 | Reagovat

tak s tím tykáním jsi mně úplně dostala!!! To je věc, na kterou si poslední dobou taky hrozně stěžuju. Jak píšeš, je mi vždycky strašně trapně když to slyším. Ale řeším to tak, že nevysvětluju vietnamcovi rozdíl mezi tykáním a vykáním, ale když někoho slyším s vietnamcem tykat(a stoprocentně vím že se neznají), tak napomenu toho čecha,párkrát jsem se už kvůli tomu pohádala, ale to je mi jedno, někdo to ty držky nevymáchané naučit musí:))

17 Andy Andy | E-mail | Web | 30. května 2015 v 23:56 | Reagovat

nemám absolutně co vytknout.. co se češtiny týče, sama jsem s vysvětlováním taky šíleně v koncích! vždycky je mi strašně trapně když se mě chlapec z instagramu zeptá 'a proč je tohle takhle a ne jako předtim' - a já prostě musim říct že nevim.. nedokážu to vysvětlit česky, natož anglicky. achjo. ostuda hadr. posmívá se mi, že nejsem ani češka :-D

18 Angel Angel | E-mail | Web | 4. června 2015 v 12:14 | Reagovat

Všechny věci, které si tu uvedla, mě v podstatě rozčilují taky. Nejvíc jsem ale ve styku s tím tykáním, takže to mi tím pádem vadí nejvíc. Sice se s tím nesetkávám tak často jako dřív, ale pořád se to děje a je to neuvěřitelně neslušné. Vždycky mám chuť tomu člověku vrazit facku, aby se probral. A pak tu máme to oslovování "ťaman" a ještě horší výrazy, vytočit mě třeba ještě dokáže "větve". Opravdu nechápu, jak tohle někdo může vypustit z úst -_-

Jinak čeština je jeden z nejtěžších jazyků vůbec, takže je hloupé se posmívat někomu, kdo ji neumí perfektně, i když tu třeba žije už několik let. Jasně, znám lidi, kteří se ani nesnaží, ale to je podle mě o člověku a ne o celé komunitě, to je prostě jen blbé generalizování.

19 Hann. Hann. | Web | 4. června 2015 v 22:50 | Reagovat

Já netykám ani dětem :DD Takže bych si nedovolila tykat ani nikomu jinému. Od malička totiž všem vykám a nějak pomaleji se posouvám do věkové hranice, kdy si mohu dovolit tykat daleko více lidem :)

to s tím, aby se naučili česky..je to stará známá věc, kterou slýchávám dosti často. Mě nevadí, když neumí česky dokonale, ale vadí mi, když jsem v obchodě, koukají na mě a při tom se baví svou řečí (přiznám se, nepoznám od sebe asiaty, takže ať už je to vietnamština, čínština,..je mi to fuk). Ale štve mne, když se svou řečí baví nebo dohadují přímo přede mnou. Nemohu totiž ani odhadnout o čem :/

20 Šárka Šárka | Web | 5. června 2015 v 10:38 | Reagovat

Mě vietnamci absolutně nevadí, jsou slušní, pracovití, ohleduplní, vzájemně se respektují a pomáhají si. Mají slušné vychované děti, podporují je ve vzdělání a ty děti se opravdu vzdělávají, mají lepší známky a dostudují dál, než mnozí češi... Kdyby bylo možné nahradit nejmenované nepřizpůsobivé etnikum právě vietnamci, tak budu radostí bez sebe, klidně 3 vietnamce za jednoho nepřizpůsobivého... Protože jsem ještě nezažila vietnamce, kteří by ve skupinách dělali bordel po městě, chlastali do rána a vycházeli z heren zrovna když já jdu do práce, dokonce jsem neviděla ani jednoho vietnamce na sociálce, nevídám v 10 večer vietnamské děti samotné pobíhat na ulici, kde projede 30 kamionů za hodinu... Prostě kéž by tu bylo více vietnamců a méně cikánů :-?

21 Takara Takara | Web | 16. června 2015 v 15:58 | Reagovat

Pěkně!V Japanu žijí např. Brazilci či Argentinci, kteří tu žijí i 20 let a japonsky neumějí kváknout...proč? Protože se celých 20 let bez Japonštiny obešli. Pracovali ve firmách, kde se mluvilo španělsky nebo portugalsky a navíc měli k dispozici překladatele, takže neměli problém...ten nastal, jakmile firma zkrachovala a oni se ocitli "na dlažbě"...hádám, že s Vietnamci, kteří neumějí česky to bude podobné, pravděpodobně se bez češtiny obejdou...a to tykání, to je žert ne? Mě by nenapadlo někomu jen tak tykat... O_O

22 Blanka Blanka | Web | 16. června 2015 v 22:48 | Reagovat

Proti Vietnamcům nic nemám. Nedělají nepořádak, ve většine případů pracují.

Co se týče tykání, tak se mi tedy spíš stává, že tykají oni mně :D

Co se týče mluvy...No někteří ani po opravdu mnoha letech neumí příliš dobře Česky - to myslím tak, že pomalu nerozumí, ačkoli mají krámek v Čechách opravdu dlouho (vlastní zkušenost). Na druhou stranu chápu, že je pro ně čeština složitá, ale nemusí umět plynule, alespoň rozumět by stačilo.

A počátek slova "ťaman" by mě vlastně taky zajímal.

23 Cesta do nitra Cesta do nitra | Web | 19. června 2015 v 23:55 | Reagovat

Moc pěkný článek. Já sama nejsem čech a celé dětsví jsem měla fakt peko na škole :-?

24 userka userka | E-mail | Web | 22. června 2015 v 11:32 | Reagovat

Souhlas, i když úplně bych to nehrotila. Z mýho okolí i ten, kdo tyká, to nemyslí špatně.

25 Viza | Mossy Plains Viza | Mossy Plains | Web | 25. června 2015 v 17:00 | Reagovat

Vietnamci sem přijeli za vidinou lepšího života. Sami jsou ovšem vychovaní tak, že makají o sto šest. Přiznám, že já sama bych to nevydržela.

Ale je pravda, že vietnamec vám s větří pravděpodobností pomůže, než kdekterej čech.

Ale hrozně se mi líbí, že mluvíš o tom, jak si češi stěžují na vlastní zem. :)

Já a můj přítel jsme dost hrdí na to, že je Česká republika naše domovina. Moje sestřenka s tím svým chtějí utéct do Kanady, moje nejlepší kamarádka zdrhla do Německa. Všichni jen za lepšími financemi.

Ale já ne. Já tu prostě zůstanu, protože tohle je můj domov. Krásný domov.

26 zuzana-koubkova zuzana-koubkova | E-mail | Web | 4. července 2017 v 17:21 | Reagovat

Předem upozorňuju, že mi Vietnamci nevadí, řadu jich znám, vím, že jsou každý jiný, jistě jsou mezi nimi skvělí lidé a, ano, jistě i lidé méně skvělí. Ale k tomu tykání... existují skupiny, jejichž členové si zkrátka tykají napříč věkovým i jiným spektrem - např. viděli jste někdy trampa, který by jinému trampovi, byť ho nezná a je mezi nimi třicet let rozdílu, říkal: vy, pane? No, asi ne... A totéž platí i v některých profesních skupinách - řidiči, skladníci, číšníci, prodavači. A právě v těchto skupinách se Vietnamci často vyskytují. Výše v článku stojí, že spousta z nich umí jen tak česky kolik potřebují... a to je právě ten problém... pochytí češtinu ve skladech, kde nakládají zboží, na tržnicích, v obchodech etc. a sami začnou tykat. Pak přijde někdo jako já a říká: Prosím vás, pane, byl byste tak laskav a podal mi támhle tu plechovku? Eeee... chceš plechovku? Jo, chci od tebe plechovku. No...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PROSÍM, do komentářů piště pouze to, co souvisí s daným článkem!
Odpovědi ke komentářím na vašem blogu pište na váš blog přímo k tomu komentáři nebo mi poštele email.
-
Neupozorňujte na sebe reklamami! Na blogy autorů smysluplných komentářů se vždy dívám.
Blogy nespřáteluji, do oblíbených dávám ty, které se mě něčím zaujaly, které se mi líbí a na které opravdu ráda chodím.
-
Budu ráda, když budete komentovat, jen tak se dozvím, co se vám líbí a co ne.
Klidně pište i ke starším článkům, já si to všechno ráda pročtu.



©2011-2015