Zkušenost = věk? A je věk jenom číslo?

29. března 2015 v 8:00 | Hogreta |  Já, názory a úvahy
K dnešnímu článku mě opět inspirovala internetová diskuze. Zjistila jsem, že většina lidí se dělí na dva tábory - tábor "věk je jenom číslo" a tábor "to pochopíš, až budeš starší". A tak nějak zjišťuji, že vlastně nesouhlasím ani s jedním z těchto táborů.

Takhle jsem vypadala já, když mi bylo třináct :)


Nejsem zrovna zastánce názoru, že věk je "jenom číslo". Myslím si, že mezi různými věkovými skupinami jsou rozdíly. Třináctiletá holka může být sebevyspělejší, nicméně pořád je tak nějak "uvězněna" ve své životní situaci - je na základní škole, řeší věci, které se řeší ve třinácti (asi těžko bude řešit, kolik peněz jí zbývá na nájem), trápí se věcmi, kterými se trápí třináctiletí, má jinak postavený žebříček hodnot. Ne třeba nutně kvůli toho, že je "mladá a hloupá", ale prostě jen kvůli toho, v jaké životní situaci se nachází. Takže si třeba myslím, že mezi dvacetiletým člověkem a třináctiletým člověkem je obrovská propast - moc velká na to, aby se tihle dva lidé dokázali například natolik pochopit, aby mohli vytvořit harmonický plnohodnotný dospělý partnerský vztah. A to přesto, že si myslím, že intelektem na tom tito dva lidé můžou být i podobně. A i přesto, že si myslím, že třináctiletá holka může mít být chytrá a mít rozumné názory.

Z druhé strany mám ale pocit, že spousta lidí argumentuje věkem i ve chvíli, kdy to s věkem ani nemá co společného. Prostě mi dochází argumenty, takže to zakončím tím, že jsem starší, takže mám víc zkušeností, takže "na to přijdeš, až ti bude tolik, co mi". Juchú, debata ukončena, vyhrál jsem. Nebo ne?

Nemyslím si, že nutně musí věk znamenat zkušenost. Člověk, který rok bude jezdit po světě, naučí se dvěma novým jazykům, bude žít v cizí zemi, najde si práci ve svém oboru, do toho bude mít partnerský vztah, dostane se do různých životních situací (a třeba ani ne moc pozitivních), najde si spousty nových přátel a nových koníčků, bude se dál vzdělávat - ten pravděpodobně za ten rok nabere víc zkušeností, než někdo, kdo třeba deset let sedí doma a za celou dobu se u něj nic nestalo.

V poslední době se osobně setkávám s názory typu "jsi ještě mladá, to pochopíš, až ti bude tolik, co mi" - většinou od žen, které jsou třeba o dvacet let starší (tedy jim je kolem čtyřiceti). Jenomže srovnávají nesrovnatelné - ty ženy se mnou mají společného možná tak to pohlaví. Žily třeba úplně jinak, v jiné době, měly jiné možnosti, studovaly něco jiného (nebo nestudovaly vůbec), pracovaly v úplně jiném oboru, doma měli úplně jinou situaci, v rodině jinou situaci, jiné možnosti a příležitosti,... A že oni si životem k něčemu došly, tak to ještě přece neznamená, že k tomu stejnému si dojdu i já - vždyť nežijeme všichni stejné životy. Tohle zobecňování je na hlavu postavené. A abych byla upřímná, tak mě prostě neskutečně vytáčí, když mi například ženská, která je jen vyučená a od devatenácti už byla jen na mateřské a rodila děti (a to je vlastně téměř to jediné, čeho v životě dosáhla - stala se matkou) mi řekne, že "to časem pochopíš, až ti bude tolik, co mi". Tahle bagatelizace názoru jenom na základě věku toho, kdo ten názor říká, je prostě hrozně hloupá.

Věk může znamenat zkušenost, ale také nemusí...
(Já s partnerovou babičkou ve Vietnamu... Takhle nějak si představuju důstnojné stáří)

Snažím se stát někde uprostřed. Když mi někdo řekne svůj názor, snažím se k tomu, co mi říká, přistupovat stejně, ať má ten člověk třináct, dvacet nebo čtyřicet. Jenom proto, že to řekne někdo "mladý", to přece ještě neznamená, že na tom názoru nemůže být dost pravdy. A naopak. I dospělí lidé mohou mít dětinské názory a absolutně zkreslený pohled na život. Věk není zkušenost, věk není "jen číslo", věk je prostě věk. Je pravda, že starší lidé měli větší čas na to, aby zkušenosti nasbírali, jenomže to ještě neznamená, že tak opravdu učinili.


Další články, které by vás mohly zajímat:



Já asi tak ve čtyřech letech... očividně jsem měla nějaký zásadní problém :-D



Co si myslíte vy?
Je věk "jenom číslo"?
Nebo naopak větu: "To pochopíš, až budeš starší," rádi používáte?
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Žolanda Žolanda | E-mail | Web | 29. března 2015 v 9:26 | Reagovat

Tohle absolutně nesnáším na mojí mámě.. seš prostě malá a tím to končí. nemůžeš to prostě pochopit a já se ani nebudu snažit ti to vysvětlit.. toto podceňování vážně nesnáším

2 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 29. března 2015 v 9:29 | Reagovat

Jo, souhlasím. Nezáleží na věku, ale skutečných vědomostech a zkušenostech.
Jenom - až ti bude tolik, co MNĚ. Sice je to furt třetí pád, ale mi nepatří na konec věty.

3 Alfirin Alfirin | E-mail | Web | 29. března 2015 v 10:42 | Reagovat

Moc dobře napsané!
Myslím ale, že věk ovlivňuje člověka hodně. Ještě před cca půl rokem bych byla ochotná tvrdit opak, ale v nedávné době jsem se dostala do party, kde převažují děvčata okolo 15-18 let a teprve teď mi začíná docházet kolik "problémů" za sebou člověk postupně nechá :-D

4 hogreta hogreta | E-mail | Web | 29. března 2015 v 10:43 | Reagovat

[2]:: Vzhledem k tomu, že je tato věta v UVOZOVKÁCH, tak je to opis toho, co někdo říkal - a je to prostě napsané hovorově (tedy přesně tak, jak to ten člověk říkal). Takže tam může být napsané cokoli a špatně to nebude ;). I kdyby mi někdo řekl: "Nazdar, votevři to vokno," tak to musím napsat takhle.

5 Kemata Kemata | E-mail | Web | 29. března 2015 v 13:24 | Reagovat

Taky nemám ráda, když mě někdo soudí podle věku. Ne že bych si připadala nějak zvlášť vyspělá - chápu, že prostě nemám tolik zkušeností a neumím vše, co bych měla - ale štve mě to, jak říkáš, že se na to hodně lidí vymlouvá. Což mi pak přijde i ten druhý případ, kdy někdo říká, že věk je jen číslo, a tak je naprosto fuk, jestli kouří už teď nebo později...
Pěkný článek a pěkné fotky, taky bych tak chtěla vypadat ve třinácti - to jsem zrovna měla období "vypadám naprosto děsně". :D

6 Elwin Elwin | E-mail | Web | 29. března 2015 v 13:54 | Reagovat

Máš pravdu. Sama se setkávám s různými věkovými skupinami a přesně, jak jsi to napsala. Věk je do určité míry jen číslo, protože ve 13 nemůžeš řešit to, co řešíš ve 20, to prostě nejde, ale zároveň to neznamená, že je tvůj 13letý názor méněcenný nebo tak něco.
Tenhle článek by si mělo přečíst víc lidí.

A jinak úžasné fotky :D hlavně ta poslední :D jinak ta s babičkou tvého přítele - ano, takhle vypadá důstojné stáří!

7 El El | 29. března 2015 v 14:47 | Reagovat

Mno u mě je to asi tak že vlastně člověk v 18 může být dávno více vyspělejší, než ten další člověk že? Takže spíš i záleží na tom chování daného člověka, když třeba 29 letech se člověk chová jako dítě na tom bude nějaká "chyba" ... já beru lidi o dva roky buď mladší nebo straší, ale sama si neumím představit jak chodím ze starším ba s mladším, když mě je 22 příjmu i možná 27 let. ale dál bych už nešla ... jenže stále je tu ta věc chování člověka, než je jen věk. Takže já jsem zastánce věk je jen číslo :)

8 Cherrybumbum Cherrybumbum | Web | 29. března 2015 v 17:16 | Reagovat

Přítel je třeba jen o 3 roky starší než já, a stejně kolikrát cítím, že ten věkový rozdíl tam malinko roli hraje. Že vidí zkrátka některé věci trochu jinak. To samé, když se sejdeme s jeho kamarády - taky si najednou připadám jako malá holčička mezi dospěláky. Vím, jak jsem si připadala pitomě, když před rokem někdo z té party řešil problémy se šéfem a já mohla maximálně začít si vylívat srdce, že neumím 17. otázku k maturitě. :D

Jinak si pamatuju, že jsem často jako dítě spoustu věcí nechápala - proč to tak ti starší dělají? Já bych vše udělala úplně jinak. Jinak bych řešila jejich hádky, jejich problémy... Pak jsem si říkala, že "až budu stejně stará jako oni", tak to určitě všechno pochopím, protože to najednou budu cítit úplně stejně.
Když se dneska vrátím do těch situací, tak zjišťuji, že prostě bych je pořád řešila stejně, jako tenkrát. Čímž se nabízí otázka, jestli jsem tedy zamrzla na nějakém vnitřním věku nebo už jsem tenkrát byla uvnitř o něco starší než "na papíře". :)

9 Andy Andy | E-mail | Web | 29. března 2015 v 23:33 | Reagovat

To je neskutečný, právě mě na základě věku odsoudil 23 letej kluk, příjdu na tvůj blog a vidím tenhle článek :-D asi bych mu ho měla poslat.
No v každém případě - jakto, sakra, že máš na všechno správnej názor? Já vim že jsem ti to určitě už psala, ale ty seš vážně taková šíleně čistá a inteligentní duše, to snad neni pravda, takovej Českej Buddha v dámském provedení. Aspoň myslim.. :D
Jinak souhlasím, myslím, že t má hodně i co dělat, jestli má člověk starší rodiče a sourozence, nebo naopak a pak samozřejmě různé životní situace, to dá rozum. Sama tohle všechno vím a vím jaká jsem byla když jsem byla mladší, ale i přes to všechno občas kriticky odsuzuju kategorii kolem těch 13, za prvé protože vím jaká jsem byla a je to strašný, nechci aby takoví byli i ostatní, na druhou stranu vidím i horší případy a to mě vážně děsí. Těžko nesoudit..

10 hogreta hogreta | E-mail | Web | 30. března 2015 v 0:18 | Reagovat

[9]: Jó, kdybych měla na všechno "ten správnej názor", asi bych si hvízdala :-D. Ale ono to tak bohužel asi úplně nebude.

Jinak samozřejmě děkuji všem za komentáře :).

11 Melanie Melanie | Web | 30. března 2015 v 8:55 | Reagovat

Tohle mě na některých lidech z mého okolí strašně štve. Ani nespočítám, kolikrát jsem už slyšela "je ti teprve šestnáct, tak do toho nemáš, co mluvit, my o tom víme víc, ty jsi ještě malá, takže o tom nemůžeš nic vědět", a to jsem přitom třeba o dané věci věděla víc, než oni všichni dohromady. Nevím, proč by to, že je mi šestnáct, mělo automaticky znamenat, že jsem úplně blbá a že všichni starší v mém okolí toho ví o všem víc, než já :-?

12 Livi Livi | Web | 30. března 2015 v 16:56 | Reagovat

Já s tebou naprosto souhlasím. Zrovna nedávno jsem na tohle narazila na Votoči. Paní (podobná tvému popisu) se toho věku držela jako klíště, i když bylo očividné, že jí ti mladší "umlátili" daty a argumenty, protože i přes nižší věk měli v problematice prostě větší přehled. 8-) Myslím, že argumentovat věkem je ve velké části témat prostě nesmysl. A už vůbec to nepovažuji za vhodné v případech, kdy toho člověka vůbec neznám a nevím, co zažil a nezažil. Ano, je možné, že já jsem byl v šestnácti bezstarostný drzý fracek, který nemusel nic závažného řešit, ale neznamená to, že ten druhý na tom musí být zákonitě stejně. :)

13 Jana Jana | E-mail | Web | 30. března 2015 v 17:52 | Reagovat

Porovnávat tohle v dnešní době je hodně složité. To je jako říkat, že á jsem vyšší, tak zmoknu dřív. Souhlasím s tebou :)

14 Andy Andy | E-mail | Web | 31. března 2015 v 12:03 | Reagovat

[10]: hahaha, zatím to tak vypadá :-D ještě by mě zajímalo, jestli se vážně dokážeš držte toho, co píšeš a nikdy tě ani nenapadne o někom si pomyslet, že je to ještě štěně a časem to bude lepší apod.? :D

15 hogreta hogreta | E-mail | Web | 31. března 2015 v 12:29 | Reagovat

[14]: Ale já nepsala, že bych si nikdy o nikom nepomyslela, že je to ještě štěně a má štěněčí názory. Samozřejmě, že mě to občas napadne. Jen se snažím říct, že štěněčí názory mají často i dospělé ženské (které bohužel ten věk už neomlouvá).
Článek jsem myslela úplně naopak - tedy, když někdo něco řekne a má to hlavu a patu, tak to neshazuji jen na základě věku toho, kdo to řekl. Snažím se k tomu přistupovat stejně, ať tu stejnou věc řekne patnáctka a nebo čtyřicítka. Mám totiž pocit, že starší ženy jsou za svůj názor často poplácávány po zádech jen z toho důvodu, kolik jim je - a ne kvůli toho, co říkají.
"Helé, podívej, Máňa o životě už něco ví, porodila tři děti, takže je jasné, že rozumí teoretické fyzice víc než ty."

16 ASH ASH | Web | 1. dubna 2015 v 14:26 | Reagovat

Největším problémem je, že si většina lidí myslí, že zkušenosti a moudrost přicházejí s věkem. Jenže oni sami nepřijdou a neřeknou: "Tak, jsme tady a odteď jsi zkušený a moudrý.". A souhlasím s tebou. Někdo může být ve dvaceti letech více zkušený, jak někdo jiný ve třiceti. :)

17 lilienviv lilienviv | Web | 2. dubna 2015 v 19:01 | Reagovat

Upřímně nesnáším, když mi tohle lidé dělají. Tomu nerozumíš/na to jsi moc malá/ to pochopíš až budeš starší. Jako bych jenom kvůli tomu, že jsem o pár let mladší nemohla mít vlastní názor. Jinak k tomu přistupuji asi tak jako ty.

18 barlie barlie | Web | 3. dubna 2015 v 11:24 | Reagovat

To je zajímavý pohled na věc, nenapadlo mě se nad tím z téhle strany zamyslet.
Ale jo, rozhodně máš pravdu. Myslím, že hodně zkušeností se dá nasbírat, když člověk cestuje anebo se sám "osamostatnil"  a toho dělá "vyspělejším", ale je to určitě dost individuální :)

19 kaa kaa | 5. dubna 2015 v 23:13 | Reagovat

Ahoj Hogreto, hezký článek, jako vždy příjemné počtení, mimochodem, narazila jsem na příspěvek jedné paní na fb(Stáňa H.), který jsi nedávno komentovala a vedla tam s přítomnými dámami diskuzi. Přijde mi, jako by ta diskuze byla částečnou inspirací pro tento tvůj článek, je to možné? :D

20 hogreta hogreta | E-mail | Web | 15. dubna 2015 v 10:22 | Reagovat

[19]: Člověče, ty jsi úplný detektiv! :-D

21 Angel Angel | E-mail | Web | 4. června 2015 v 12:41 | Reagovat

Souhlasím s tebou. Nesoudím lidi na základě jejich věku, mladý člověk toho může mít za sebou mnohem víc než ten starší, který se nad něj povyšuje kvůli věku. Máme tu zažité stereotypy, jen se od nich odprostit...i když je to mnohdy určitě těžké.

22 Baauuu Baauuu | Web | 19. června 2015 v 16:26 | Reagovat

Rozhodně neplatí to, že čím starší člověk, tím "lepší člověk." Zrovna dneska nám profesor ve škole řekl, že jsme lepšími v toleranci ve společnosti než jeho kolegové. Je to taková maličkost, ale je to smutné... Nebo pro nás povzbuzující? :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PROSÍM, do komentářů piště pouze to, co souvisí s daným článkem!
Odpovědi ke komentářím na vašem blogu pište na váš blog přímo k tomu komentáři nebo mi poštele email.
-
Neupozorňujte na sebe reklamami! Na blogy autorů smysluplných komentářů se vždy dívám.
Blogy nespřáteluji, do oblíbených dávám ty, které se mě něčím zaujaly, které se mi líbí a na které opravdu ráda chodím.
-
Budu ráda, když budete komentovat, jen tak se dozvím, co se vám líbí a co ne.
Klidně pište i ke starším článkům, já si to všechno ráda pročtu.



©2011-2015