Úvaha: multikulturalimus

18. listopadu 2012 v 8:00 | hogreta |  Já, názory a úvahy
Svět se pomalu, ale jistě, stává jednou velkou vesnicí bez hranic. Cestujeme, učíme se jazyky, obchodujeme se zahraničím, zakládáme všelijaké mezistátní úmluvy a unie. Proto se téma multikulturalismu stává čím dál tím víc aktuální. Ale jak to s ním vlastně je? Máme ho považovat za něco negativního nebo pozitivního? A jaká je podle mě jeho pozice do budoucna?


Multikulturalismus má své přednosti i nedostatky. Lidé, kteří jsou radikálně proti němu, argumentují tím, že s cizinci do naší země přichází i větší kriminalita a že nepřizpůsobiví občané využívají náš sociální systém. Samozřejmě je důležité dát multikulturalismu nějaké hranice. Je na pováženou, že je vůbec možné takto okatě náš sociální systém využívat. Rozhodně si však myslím, že je jedno, do jaké etnické skupiny můžeme daného člověka zařadit. Pokud je to zločinec, pokud se dopustí trestného činu nebo pokud porušuje naše pravidla a zákony, pak by měl být spravedlivě souzen - a je jedno, jestli je černý, bílý, žlutý nebo třeba zelený. Kdo chce žít v cizí zemi, musí přijmout zákony té dané země za své, to je bez debaty. Z druhé strany nevidím důvod, proč by ti, kteří se pravidlům a zákonům přizpůsobí, měli být trestáni za něco, co udělal někdo jiný, když jediné, co je spojuje, je původ. Copak Češi v zahraničí nikdy žádnou trestnou činnost nepáchají?

Cizí kultury nás mohou v mnohém obohatit. Často se setkávám s názory typu "Já jsem Čech, mluvím česky, a tak nechápu, proč by v mém městě měla být pobočka Vodafonu, kde nabízejí služby ve vietnamském jazyce." "Já jsem Čech a tak by v mém městě neměla být postavena buddhistická svatyně." "Já jsem Čech..." Můj názor na to je takový, že pokud mi to neubližuje, pak nemám důvod být proti tomu. Pokud to není na můj úkor, nevím, proč bych se proti tomu měla bránit. Vodafone má spoustu jiných poboček, kde mluví česky, zajdu tedy tam a nechám podnikání Vodafonu na Vodafonu. Pokud nejsem buddhista a buddhismus mě nezajímá, pak svatyni obejdu a může mi být úplně jedno, jestli tam stojí nebo ne. Je to všechno jen na mojí svobodné volbě. A stejně tak bych tuto svobodnou volbu měla nechat i ostatním.

Jak vidím pozici multikulturalismu do budoucna? Myslím si, že bude upředňostňován. Ne proto, že by lidé chtěli, aby v jejich zemi žili cizinci, ale proto, že práce či studium v zahraničí je pro mnoho z nás velmi lákavá představa. Učíme se čím dál tím víc jazyků a zároveň máme tu neuvěřitelnou možnost cestovat - a je jen opravdu málo mladých lidí, kteří by ji nechtěli využít. Tedy nemůžeme nic vyčítat cizincům, kteří chtějí využít stejnou možnost a přijedou za prací nebo za studiem k nám. Zároveň už je docela normální, že se v každé třídě základní školy najde alespoň jeden cizinec, takže české děti si na přítomnost příslušníků jiných ras a národů zvykají už od malička a nepřijde jim to jako něco divného či špatného.

V životě si můžeme vybrat spoustu věcí. Můžeme si vybrat, na jakou školu půjdeme, čemu se budeme věnovat a v jakém oboru budeme pracovat. Můžeme si vybrat svého životního partnera, můžeme si vybrat i značku auta, kterým budeme jezdit. Jsou však věci, které si nevybíráme nikdo - například to, jakou budeme mít barvu kůže a do jakého státu se narodíme. Stejně tak si nevybíráme, do jakých se narodíme poměrů.

Co závěrem? Myslím si, že na multikulturalismus, stejně jako na jakoukoli jinou problematiku, musíme pohlížet objektivně ze všech stran. Jakýkoli druh extremismu je zhoubý a je důležité držet se zlatého středu. Nevzdávat se vlastních hodnot a vlastní kultury - ale zároveň se nebát poznávat kultury cizí. Člověk, který nevidí dál než za vlastní práh, nikdy nemůže být doopravdy šťastný.

Tato úvaha byla napsána v rámci práce
do předmětu sociologie na VŠB-TUO
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 18. listopadu 2012 v 9:42 | Reagovat

Já bych byla pro, aby si každý jezdil kam chce, podíval se kam chce (když na to má), ale když se chce někde usadit, aby si osvojil pravidla té země a taky JAZYK! Rozhodně se nechci dočkat toho, že se v Německu bude mluvit arabsky a u nás se taky vytratí čeština, abychom jí neurazili cizince, kteří se jí nechtějí učit.
Ona se naučit jde, jenom je to trošku těžší. Na střední se mnou do třídy chodila kazaška a ukrajinka. Kazaška tu byla dlouho, češtinu uměla jako svůj jazyk, ukrajinka dva roky a dost úspěšně jí zvládala (když nepočítám gramatiku). Takže to takový problém není, i když je odlišné i písmo.

2 Zuzana Zuzana | Web | 18. listopadu 2012 v 11:13 | Reagovat

No, já si myslím že všeho s mírou. Buddhistické svatyně a mešity stavět v ČR? Nevím, je rozdíl mezi tím studovat v dané zemi a usadit se tady trvale. Pokud zde budou cizinci (jak ty píšeš) dodržovat naše zákony ale i tradice, proč ne. Vánoce apod. samozřejmě slavit nemusí, tak jsem to ani nemyslela, jenomže to, co pro muslimy je třeba tradicí může být v rozporu s našimi zákony. Jelikož nepředpokládám, že by první co cizinci udělají je důkladné prostudování zákonů (asi jak kdo), myslím, že do jisté míry by se měli přizpůsobit. Nicméně, nikdo je nedonutil se přistěhovat, udělali to z vlastní vůle a máme demokracií,takže ať si každý dělá co uzná za vhodné. Osobně si myslím že by byla ohromná škoda, kdyby naše kultura a její památky zanikly pod tíhou toho, co jsem přinesli a vybudovali cizinci.

3 Jirka Jirka | 18. listopadu 2012 v 12:11 | Reagovat

[2]: za 1) V demokratických zemích je náboženská svoboda, takže buddhistický chrám je úplně v pohodě. Za 2) Sami neznáš zákony, tak prosím tě nehraj na chytrou. A vetšinou mladí cizinci, co tady bydlí, umí češtinu lépe než 60% obyvatel ČR. Když cizinec žije v ČR, je jasné, že se musí řídit zákony dané země, ale to je všechno. Nemusí se slavit české svátky ani umět český jazyk, pokud ho nepotřebuje. BTW: odpověz mi, co ti vadí na buddh. svatyni? Víš vůbec, co to je? Typická česká povaha. Když to není výhoda pro tebe, tak je to špatně.

4 Jirka Jirka | 18. listopadu 2012 v 12:14 | Reagovat

A ty vaše tradice nejsou nijak slavné...Už vidím, jak se necháte o Velikonocích polít studenou vodou v posteli a pak se nechat mlátit. Vsadím se, že neznáš žádnou opravdovou českou tradici. Znáš maximálně pár západních tradic. ;-)

5 Jirka Jirka | 18. listopadu 2012 v 12:17 | Reagovat

[1]: Jazyk slouží jako dorozumívací prostředek. Pokud jazyk země, kde žije, neumí, to je jeho a JEN jeho problém, ne váš.

6 Gabi Gabi | 18. listopadu 2012 v 12:32 | Reagovat

T-mobile a skoro všechny jiné firmy, které znáte jsou zahraniční. Takže pro ně je poskytování jejich služeb v češtině stejné jako v jiné jazyce ;-) Jde hlavně o zisk. Na nějaké české tradice se vám mužou vysr** :-|

7 Verunka T. Verunka T. | Web | 18. listopadu 2012 v 12:50 | Reagovat

Moc hezky napsaný článek. S mešitami nebo budhistickými svatyněmi nemám problém, vždyť je i spousta Čechů, co žijí v duchu těchto náboženství. Dokonce mi vadí, když zakazují islámským ženám zahalovat si hlavu nebo obličej, a to i přesto, že mi vadí takto náboženstvím omezované ženy, ale je to jejich tradice, tak jim to brát nebudu. Vždyť většina Čechů jsou ateisti, tak proč máme křesťasnké kostely na každém rohu?
Češi jsou podle mě strašní sobci, vždyť jim vadí i Slováci, protože jim "kradou" místa na vysokých školách.

8 Zuzana Zuzana | Web | 18. listopadu 2012 v 13:41 | Reagovat

[3]: :-D A ty jsi typický člověk co vidí za komentářem jen to, co chce. Bohužel. Nechci srovnávat češtinu cizinců žijící s českými lidmi, nicméně řekla bych, že oni se tu češtinu tak učit nemusí, protože mají pocit že se dorozumí i bez toho, protože tu žijí odmalička a mají pocit, že  česky umí (i když je mi u některých z jejich výrazů vyloženě špatně). K těm zákonům - beru to tak že neznalost zákonů neomlouvá a to platí pro všechny, jak pro cizince tak pro nás! Ty nemáš právo soudit mě, stejně tak jak já nemám právo a ani bych to nedělala u lidí z jiných etnik či zemí. Mě nic na buddhistických svatyních nevadí, dokonce mi je to náboženství (spíše filosofie) svými názory a tolerancí  blízké. Jenomže já nemluvila jen o buddhismu! Jen jsem vyslovila názor, že kdyby se tu začali stavět mešity, že by pod tímto nátlakem zaniknout naše kultura a kulturní památky a byla by to škoda! Jestlipak znáš základní pilíře Islámu? Silně pochybuji! Jinak by jsi věděla,  že existuje něco jako Svatá válka, což znamená prosazování Islámu i mnohdy násilnou cestou. Myslíš že oni jsou k nám nějak tolerantní? A o to jak berou ženy ani nemluvím.Nicméně, soudím podle tvého BTW. že patříš k té části 60% části národa. A jaképak bych z toho měla mít výhody? Pro tvou informaci - jsem ateista. Kvůli neshodě v náboženství zemřelo v historií snad nejvíce lidí.A pozor, teď nemluvím o buddhismu! Ale kdo chce, ať si věří. Sleduješ ty vůbec aktuální dění ve Francií a jaký tam mají problémy s muslimy? Zjisti si nejdříve informace a potom zkus někoho kritizovat! ;-)

9 Tlustjoch Tlustjoch | Web | 18. listopadu 2012 v 14:25 | Reagovat

Multikulturalismus je věc, která selhala.
Nefunguje.

10 Jirka Jirka | 18. listopadu 2012 v 16:51 | Reagovat

[8]: Sorry, ale svatá válka je pěkně blbost. To jsou jen výmluvy teroristů. Náboženství si každý může vyložit jak chce, viz. křížové výpravy. Kolik žen a děti zemřelo. Bůh je jen zástěra pro násilí a zisk. V křesťanství i v muslimu. A ty (i já), který je ateista to nemůže pochopit. Až se budeš trpět kvůli islámu, tak teprve tu víru můžeš soudit či pomlouvat. Mešity tě utlačují? Nebo jen mluvíš kraviny, které znáš z televize? Jsi ateista a tak proc ti nevadí kostely? Okrádají všechny o peníze a je to v pořádku? Víš jak je církev bohatý? A kam ty peníze jdou? NIKAM. Pro pojem, jako je pomoct chudým a hladovým, neznají.

11 Jirka Jirka | 18. listopadu 2012 v 16:59 | Reagovat

[8]: BTW: Cizince, kteří se tu narodili nepočítám. Jestli chtějí tady v ČR studovat, tak si myslím, že češtinu umí lépe než běžní obyvatelé. Zatím co vy mluvíte instinktivně (často s chybami díky vlivům nářečí atd), oni se ten jazyk musí naučit do detailu (a správně).

12 Jirka Jirka | 18. listopadu 2012 v 17:02 | Reagovat

Další vlastnost čecha je strkání nos tam, kam nemá. Co je ti do toho, co se děje ve Francii? Media mají velkou moc. Kdyby tam dali, že na Zemi přistáli ufouni kvůli lidským výkalům (protože jim to strašně moc chutná), tak tomu taky budeš věřit ;)

13 Zuzana Zuzana | Web | 18. listopadu 2012 v 17:41 | Reagovat

[10]: :-D Jasně, vzpomeňme si jen na to nejznámější, na křížové výpravy kde je to očividné. Ve svém žalostně krátkém a nesmyslném komentáři máš spousty chyb. Není muslim, ale Islám. Myslím že moc dobře vím, co je to náboženství, jaký mělo vývoj a jakou má moc a nepotřebuji nikoho, kdo by mě o tom poučoval, zvlášť někdo kdo toho ví zřejmě tak málo jako ty. A proč mi nevadí kostely? No to je naprosto jednoduché. Vyrostla jsem v kultuře, kde křesťanství bylo po dlouhá staletí a aniž by jsi třeba sám chtěl (chtěla), ovlivňuje nás i do dnešní doby. Vidět je to třeba na morálních hodnotách většiny obyvatel, které přetrvávají. A napsala jsem že mi vadí náboženství - to znamená že i křesťanství.A snad by jsi jim nezáviděl (nezáviděla) bohatství? :-D Chytrý člověk by si spíše kladl otázku, jak toho majetku církev nabyla. Myslím, že to si dokáže každý představit. Předpokládám že tím "okrádáním" myslíš vrácení majetku zabaveného v roce 1948, tzv. restituce. Kdyby jsi ale byl (byla) historie znalá tak víš, že s nástupem komunistů k moci byl majetek církve konfiskován stejně tak jako soukromníkům a oni z nich dělali takové parádní zařízení, třeba věznice nebo JZD. Teď jim stát majetek vrací, tak jaképak okrádání. :-D Nesmíš jen prezentovat názor rodičů a televize. Každý má dneska možnost rozhodnout se sám, jestli bude financovat černoprdelníky nebo ne, všichni dobře ví co je to za instituci. Otázkou multikulturalismu je také starat se o to, co se děje v ostatních zemích. Sledovat média a udělat si o nich objektivní obrázek je pro mladé lidi se zájmem co se kde děje a proč samozřejmostí, něco jako denní chléb. To asi není tvůj případ.  Starat se sám o sebe je příkladem sobeckosti a malosti. Mj. země Evropské unie dohlíží na dohlížení lidských práv, která se neshodují s názory Islámu. Jak by se ti líbilo, kdyby na tebe bylo nahlíženo jako na majetek?  Nevím jak je to s rodinným právem, ale myslím že v málokteré zemi EU je dovolená polygamie. Ať si vyznávají Islám, mě je to jedno, ale po třetí a naposledy - byla bych nerada, aby naše kulturní dědictví a kultura zanikla pod tíhou jejich! Ty snad ani ty komentáře nečteš! To potom nemá ani cenu o něčem diskutovat. Vrať se prosím k učebnicím Vlastivědy. ;-) Jinak majitelce (pokud to nejsi právě ty) se omlouvám za dlouhé komentáře, když ono to jinak někdy nejde.

14 Jirka Jirka | 18. listopadu 2012 v 17:52 | Reagovat

[13]: Internet je mocný nástroj co? :) hned se člověk cítí chytřejší ;-)

15 Zuzana Zuzana | Web | 18. listopadu 2012 v 17:53 | Reagovat

[14]: Já mám na rozdíl od tebe slušné vzdělání. To je teprve nástroj. ;-)

16 Jirka Jirka | 18. listopadu 2012 v 18:15 | Reagovat

[15]: Říkat si můžeš, co chceš, ale má to daleko od pravky ;)

17 Jirka Jirka | 18. listopadu 2012 v 18:21 | Reagovat

Jinak viz .[8]: Soudíš mě. Takže jen si tady hraješ na slečnou chytrou. V pohodě na netu buď kým chceš. Když je ten internet, tak proč ho nepoužívat že? 8-)

18 Zuzana Zuzana | Web | 18. listopadu 2012 v 18:37 | Reagovat

[17]: Já vím kde je pravda a to mi stačí. Nechtěla bych mít čtenáře, který není schopný napsat jeden komentář bez chyby. Blbce ze sebe děláš sama, to ani nemusím.  Stejně nikam nevede, protože ty se poučit nechceš. Místo plácání hovadin si radši doplň vzdělání a potom přijď teprve diskutovat. Internet je bezesporu super místo na vyhledávání informací, jenomže já mám něco, čemu se říká maturita z dějepisu, tak na takové základní informace tetu Wiki nepotřebuji.S ohledem na majitelku blogu tuto diskuzi která se odvrátila od tématu a nikam nevede končím. ;-) (Mj. to, co si tu předvedl (předvedla) se říká trapas)

19 hogreta hogreta | E-mail | Web | 18. listopadu 2012 v 19:14 | Reagovat

[18]: Pokud jsem to dobře pochopila, tak Jirka je cizinec (nepíše "naše" ale "vaše") - na tento blog mi díky rubrice "vietnam-ština" a zaměření na některá témata týkající se jiných národů chodí hodně cizinců - takže mi přijde trošku hloupé vysmívat se mu za chyby. Taky nevidím důvod, proč by měli cizinci dodržovat naše tradice. Jasně, nesmí je vytlačovat (což jsem v článku jasně napsala), ale dodržovat? Když budu žít trvale v Anglii, tak to znamená, že na Vánoce si místo kapra dám krocana? Ne. Tohle je přece čistě moje věc. Stejně tak asi bude moje věc, když se nenaučím dobře anglicky. Budu za vola, budu mít problém se domluvit - a bude to můj problém. Moje nevýhoda. Ostatním to může být jedno.

Také souhlasím s tím, že cizinci, kteří se tady narodili, umí často česky mnohem více, než samotní Češi. A to není nic, co bych si vycucala z prstu - znám jich dost na to, abych to dokázala posoudit.

Naprosto souhlasím s komentářem [7]: . Snažím se vyvarovat etnocentrismu. Že je něco jiné, neznamená, že je to špatné. Pokud nějaká žena chce být muslimka a chce nosit šátek přes hlavu, je to čistě její věc. Ať nám to připadá sebevíc zpátečnické nebo porušující občanská práva, je to její věc a nemáme do toho co kecat. Ona tomu věří a je to pro ni úplně něco jiného, než pro nás všechny dohromady.

20 Zuzana Zuzana | Web | 18. listopadu 2012 v 19:25 | Reagovat

[19]: A jak jsem mohla vycítit, zda jde o cizince nebo ne? Beru jej jako rovnocenného, sám se oháněl tím, že cizinci umí lépe jak někteří občané našeho státu. A cituji ze svého komentáře "Vánoce apod. samozřejmě slavit nemusí, tak jsem to ani nemyslela..." to jsem myslím řekla poměrně jasně. Myslela jsem to tak, že když třeba já přijedu do cizí země, budu respektovat jejich tradice (dodržovat, to je něco jiného).

21 Jirka Jirka | 18. listopadu 2012 v 19:48 | Reagovat

[20]: A proč by měli? Stačí, že dodrží zákony dané země. Taky platí státu za to, že tady žijí. Na ty české tradice se můžou vysr*t. ;-) a česko žádné svoje tradice nemá.

22 hogreta hogreta | E-mail | Web | 18. listopadu 2012 v 19:52 | Reagovat

[20]: Tak ono je samozřejmě rozdíl mezi dodržovat a respektovat - a ty jsi to tam napsala trošku nešťastně ("dodržovat naše zákony ale i tradice") - vyznělo to, že i tradice musí dodržovat. Proto asi to nedorozumění.

23 Zuzana Zuzana | Web | 18. listopadu 2012 v 19:58 | Reagovat

[21]:  To je poměrně dost silné a urážlivé tvrzení. Jistě že má, a spousta! Máme národní folklór, takové krojové hody nikde jinde neuvidíš. Mluví z tebe lhostejnost a nezájem, když tě to ale nezajímá tak alespoň netvrď že žádné tradice nemáme, já bych si to o cizí zemi tvrdit nedovolila.

[22]: To uznávám.

24 Iva Iva | 18. listopadu 2012 v 22:14 | Reagovat

Myslím, že co se týče konkrétně třeba těch buddhistických mešit, myslím, že se hodně zapomíná na to, že evropská civilizace je původem křesťanská, ať se to Jirkovi či komukoli jinému líbí nebo ne. Vím, že můj pohled jakožto katoličky se může zdát zkreslený, ale je to tak. To souvisí s tím jak se někdo divil, že máme křesťanské kostely "na každém rohu" a mešity ne.
A co se týče církevních restitucí, už to tu bylo vysvětleno. Ještě mě napadá, že ti, co jsou proti nim, se většinou snaží zakrýt vlastní rozkrádání... :(

25 Mel. Mel. | 23. listopadu 2012 v 19:37 | Reagovat

Já proti multikulturismu nic nemám. Sama se chci jednou odstěhovat z čr :)
Vietnamci, číňani atd. mi vůbec nevadí! Jsou to lidi stejně tak jako my! Já nesnáším rasismus -.- A to že je někde soška Buddhy? No a? Náhodou co já vím je Buddhismus jedním z nejmírumilovnějších a nekonfliktních náboženství...i když prý většina ujíždní na drogách... Nevím co je na tom pravdy.
Tohle je hodně dobrý a smysluplný článek :)) Tvůj blog se mi opravdu líbí :) Palec nahoru :))

26 marieke marieke | Web | 24. listopadu 2012 v 11:41 | Reagovat

A přesně kvůli takovým lidem jako je Jirka bych byla vůči multikulturalismu opatrná. Co komentář, to urážka Čechů-že nemáme žádné tradice (co prosím?), že do všeho strkáme nos, že mluvíme hůř než cizinci, co se česky naučili z jiného jazyka...Aha, tak proč tu žije, když jsme tak hrozní? To samý s těmi muslimy (ne všemi, samozřejmě)-v západních zemích se mají dobře, žádné války a hlad, ale stejně své děti učí, jak jsme na západě strašně zkažení a že islám by měl naše tradice zničit. Ať tu žije, kdo chce, ale ať pak na stát, který mu poskytl azyl, práci, bydlení atd. nenadává.

27 marieke marieke | Web | 24. listopadu 2012 v 11:43 | Reagovat

[24]: Buddhisté nemají mešity, to si pleteš s islámem, ne? :) Ani jsem teda neslyšela o tom, že by bylo v ČR nějak moc buddhistů a chtěli tu něco stavět :-D

28 Iva Iva | 24. listopadu 2012 v 21:18 | Reagovat

[27]: jojo, teď to po sobě čtu, chtěla jsem to rychle napsat a pak to po sobě nečtu :-)

29 depo depo | E-mail | Web | 26. listopadu 2012 v 1:49 | Reagovat

Souhlasím, Češi by měli být tolerantnější. Zase máš kvalitní úvahu, navíc na aktuální téma. Tvůj blog se mi líbí hlavně kvůli úvahám.

30 Skitty2 Skitty2 | E-mail | Web | 30. listopadu 2012 v 22:31 | Reagovat

Jirka je evidentně troll, co chce prudit, tak to Zuzko neřeš. :) My ostatní ti rozumíme a myslím, že i přikyvujeme...

31 Angel Darkwood Angel Darkwood | Web | 2. prosince 2012 v 13:48 | Reagovat

Proti cizincům jako takovým nic nemám, když dodržují zákony, které platí tady a nechovají se tak, jak je zvykem v jejich rodné zemi. Pokud s něčím vyloženě nesouhlasí, tak nechápu, proč se stěhoval. Je pravda, že je tady mnoho těch, kteří vesele využívají sociální systém, ale to není úplně chyba jejich, ale našeho systému. Stejně tak to neznamená, že ho využívají pouze cizinci. Ale to by bylo už o něčem jiném. Taky není zrovna super, když tady někdo žije a neumí ani trochu česky, to se pak ostatní přizpůsobují jemu a ne naopak, jak by to být mělo, když tady (nebo kdekoliv jinde) chce člověk žít.
Co se týče stavění buddhistických svatyní atp., tak s tím nesouhlasím, to mi přijde už za jistou hranicí i přesto, že bych proti danému náboženství nic osobního neměla. Otázka náboženství v tomhle směru je vůbec komplikovaná, takže takhle je to jen z mého úhlu pohledu.

32 Houbička Houbička | E-mail | Web | 12. prosince 2012 v 16:34 | Reagovat

Národ je jen slovo.. A nevím, jestli je potřeba opravdu nutit jiné lidi, aby dodržovaly naše zákony, i když to zní logicky.

Ale někdo má prostě svůj způsob života a to, že je celý svět takto rozčleněný prostě ničí kultury. Viz kočovné kmeny... To je případ hlavně cikánů - kdybychom jim nezakázali žít si jejich životem, bylo by to v klidu. I když já jsem s nimi nikdy neměla problémy i takhle, a to jich znám dost...

Bojím se, že vláda se bude snažit multikulti potlačit. A rozhodně to nezlehčují ani všudypřítomní neonacisté, kteří jeden den rozmlátí holce na punkovým koncertu obličej baseballkou, druhý den pořežou Vietnamce a třetí den napadnou slečnu jen proto, že má stánek proti zabíjení kaprů...

Jestli tu jsou problémy kvůli multikulturismu, jsou buď prostě přirozené a je to jedno, nebo jsou kvůli vládě, jejím nezájmu o přistěhovatele, nebo hrubé zasahování do jejich životů.

Mylsím, že by se lidé měli starat o svět, v němž žijí, nikdy ne jen  o zemi, kde žijí.

33 jak-vidim-plzen jak-vidim-plzen | Web | 11. března 2013 v 19:58 | Reagovat

Vzdycky, kdyz se rekne multikulturalismus, naskakuje mi husi kuze a vzpomenu si na Francouze a jejich novou ucebnici dejepisu. Nerikam, ze je spatne, ze se ucime o "cizich" zemich a zijeme s "cizimi" lidmi. Treba prave vietnamce mam celkem rada, ALE... vseho s mirou. Ne vzdycky je to dobre a uz ted jsou Cesi az moc ovlivneni ostatnimi. Co vime... treba za nekolik budeme kvuli "utlacovani jinych" narodu menit sve dejiny stejne jako to dnes delaji Francouzi... :-(

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PROSÍM, do komentářů piště pouze to, co souvisí s daným článkem!
Odpovědi ke komentářím na vašem blogu pište na váš blog přímo k tomu komentáři nebo mi poštele email.
-
Neupozorňujte na sebe reklamami! Na blogy autorů smysluplných komentářů se vždy dívám.
Blogy nespřáteluji, do oblíbených dávám ty, které se mě něčím zaujaly, které se mi líbí a na které opravdu ráda chodím.
-
Budu ráda, když budete komentovat, jen tak se dozvím, co se vám líbí a co ne.
Klidně pište i ke starším článkům, já si to všechno ráda pročtu.



©2011-2015