Malí čínští gymnasti

19. září 2012 v 8:00 | hogreta |  Já, názory a úvahy
Tento článek vznikl jako reakce na článek zrzky: http://zrzka11.blog.cz/1208/cinska-gymnastika. Tedy přesněji spíš na komentáře. Všichni tam píšou, jací jsou rodiče těchto dětí tyrani a že takhle malé děti by si měly hrát s panenkami a prožívat bezstarostné dětství. Já myslím, že je to celé o hodně složitější.

Člověk si musí uvědomit, že na většině území Číny něco jako "bezstrarostné dětství" neexistuje. Je hodně naivní si myslet, že kdyby tyto děti jejich rodiče nedali na gymnastiku, tak že by šťastně chodily do školy a po škole si hrály s kamarády. Pochopit místí poměry je pro někoho, kdo žije v zemi, kde je povinná školní docházka, sociální dávky a dostatek jídla, téměř nemožné.


Žijeme si blaze. Tak blaze, že máme možnost nadávat na politiky, na fronty u doktora, na fronty v obchodech, na zdražování beznzínu. Vlastně jenom nadáváme, i když máme úplně všechno. Všechno, co k životu potřebujeme. Odsuzujeme čínské rodiče, že takto týrají své děti, aniž bychom o jejich životě vůbec něco věděli. A dušujeme se, že "já bych to svému dítěti nikdy neudělal". Ale jste si tím tak jistí?

Ano, je špatné, že už takhle malé děti takhle "týrají". Ale teď si představte, že jste rodič v Číně. Celý život žijete z ruky do huby, vaše děti nečeká vůbec žádná budoucnost, vlastně jen celoživotní dřina na poli. A to samé jejich děti a to samé děti těch dětí. Nemáte ani na to, abyste svému dítěti zaplatili první třídu. Myslíte, že v takových poměrech vaše dítě žije bezstarostně? Že si někde hraje s panenkami? Kdepak, musí vedle vás dřít na poli, abyste měli co do pusy. To dítě musí dřít pomalu stejně jako dospělý člověk. Co na tom, že je mu třeba jen pět let.

Situace dva. Jste rodič v Číně. Také žijete v chudých poměrech, ale dejme tomu, že nějaký majetek máte. Možná nějaké malé vlastní políčko, možná máte možnost zaplatit svému dítěti i prvních pár tříd základní školy - ale pravděpodobně pouze jednomu z nich. Další děti musí opět tvrdě pracovat, protože jíst prostě potřebujete. Tyto děti budou negramotné a opět je nečeká nic jiného, než celoživotní dřina. A to samé jejich děti a děti jejich dětí. I to "pologramotné" dítě velmi pravděpodobně nečeká žádná budoucnost, protože platit víc, než pár tříd asi možnost mít nebudete. A teď se vám naskytne možnost tento začarovaný kruh roztrhnout. Máte možnost dát své dítě do gymnastické internátní školy. Vaše dítě může mít budoucnost. Nebo alespoň jakousi šanci na ni. Bude mít šanci stát se dobrým gymnastou a vydělat nějaké peníze. Finančně zabezpečit celou rodinu. Jasně, když ho do této školy dáte, pak budete považováni za "tyrany", protože je tam budou bolestivě protahovat. Můžete je tedy nechat doma a nebýt za tyrany - že vaše dítě bude trpět už celý život kvůli těžké práci, to je přece v pořádku. No, přestává to být tak jednoduché, co?

Komentující v daném článku také píšou, že to ty děti očividně nebaví, tak proč je ti rodiče do toho nutí. Co na to říct? Uvědomte si, že jen na velmi malém území světa můžete dělat to, co vás baví a nedělat to, co vás nebaví. Máme neuvěřitelné štěstí, že se můžeme rozhodnout, co nás baví a to pak dělat. Tamní děti většinou na výběr moc nemají. Tamní lidé většinou na výběr moc nemají. Tihle malí gymnasti ve většině případů opravdu nepocházejí z bohatých rodin a ani z větších měst. Do gymnastiky je nenutí jejich rodiče. Nutí je do toho celá spolčenost, celý systém. Stejně tak, jako systémy všelijakých států nutí své obyvatele do jiných, všelijakých věcí. Ano, je to hrozné, ale s tím tito lidé nic neudělají. Stejně tak s tím nemůžeme nic udělat my.

Viděla jsem několik dokumentů o čínské gymnastice, ten poslední si pamatuju dost živě. Nebojte se, nebyl z čínské produkce. Kameraman tam chodil po internátu gymnastické školy. Všechno se to točilo především kolem jedné devítileté slečny, ale padly tam i názory ostatních, přibližně stejně starých děvčat. Ani jedna nevypadala nešťastně. Když se jich zeptali, zda by si gymnastiku vybrali i kdyby si mohly vybrat jakékoli zaměstnání, tak až na pár slečen, které říkaly, že by chtěly být prezidentkami, královnami nebo političkami, tam všechny svorně říkaly, že by i tak chtěly být gymnastkami a že jsou na to hrdé. A teď pozor - všechny byly pyšné na to, že mohou takto prezentovat svoji zemi a svou rodinu. V naší zemi je to něco nepředstavitelného, že by z lásky k ČR někdo chtěl něco takového dělat, ale tam je to prostě normální. Pak tam kameraman chodil celý den s jednou dívkou. Ta mu ukazovala, co všechno dovede, ukazovala mu fotky své rodiny, které měla vylepené na posteli. A říkala u toho, že udělá všechno pro to, aby na ní jednou rodina byla pyšná a že jednou bude slavná a všechno, co pro ni kdy udělali, jim vrátí. U nás by byla takto stará holčička naprosto závislá na mamince a sama by si pořádně ještě ani neutřela zadek. Tahle holčička používala pojmy typu "hrdost" a "vděčnost" a uvažovala nad svou budoucností. Maminku neměla, umřela na nějakou tamní nemoc. Měla jen tatínka (a samozřejmě nějaké strýčky, tetičky, bratrance, sestřenice,...). Mohla je vidět jen přibližně jednou za měsíc, protože na to, aby za nimi mohla přijet a nebo oni mohli přijet za ní, prostě nebyly peníze. Její otec zadlužil celou rodinu, aby mohla být gymnastkou. Když se kamaraman zeptal na tatínka, byla to jediná chvíle v celém dokumentu, kdy této holčičce ukápla slza - moc se jí stýskalo, byla špatná úroda a tak tatínka neměla možnost vidět už déle než padesát dní. To, že na oběd dostala většinou jen misku rýže, někdy s nějakou zeleninou, že někdy dostala jednu misku rýžové kaše k večeři - že tedy byla neustále o hladu, to přešla úplně bez povšimnutí, vůbec si nestěžovala. Že spala v jednom pokoji s dalšími asi dvaceti dívkami (na kovových poschoďových postelích namačkaných na sebe), to pro ni také bylo naprosto normální. Každý den měla trénink většinou kolem sedmi hodin, kde je všelijak ohýbali. A víte, co udělala tato slečna, když večer po "večeři" přišla na "svůj" pokoj? Sama se dobrovolně s ostatními děvčaty ještě hodinu všemožně "přelamovala". Prý chce být nejlepší.

Myslím, že nikdy není nic tak černobílé, jak to vypadá. Dokud neznáme jejich mentalitu a nežijeme ve stejných poměrech jako oni, nemůžeme je soudit. Nemůžeme tamní rodiče odsuzovat, že dávají své děti na gymnastiku, protože nevíme, jestli to náhodou není jejich poslední možnost. Nemůžeme tvrdit, že to ty děti nechtějí dělat, protože nejsme v hlavě těchto dětí a nemáme nejmenší ponětí, jak to celé cítí. I ony chtějí opustit chudé prostředí, ve kterém vyrůstaly. Nemůžeme tvrdit, že bychom svým dětem za každou cenu zajistili bezstarostné dětství, protože nevíme jaké to je, když nemáme co jíst.
 

11 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Modrooká Modrooká | Web | 19. září 2012 v 8:14 | Reagovat

skvělý článek...

2 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 19. září 2012 v 8:43 | Reagovat

K situaci číslo dvě - ono už v Číně neplatí, že tam rodiče smí mít "legálně" jen jedno dítě a další děti už se nepočítají do systému?

Ale jinak - samozřejmě. Skoro každý odsuzuje jiné oblasti světa, říká, že je tam všechno špatně, ale při tom nebere ohled na odlišnou kulturu, situaci, ekonomiku, zvyky a historii, prostě to posuzuje z pohledu: U nás je to jinak a jak je to u nás se mi to líbí, takže jinde je to špatně.
Může to tam být opravdu špatně, ale nejde se na to dívat přes závoj jiné kultury a chtít to napravit po západoevropsku. To nemůže fungovat a ti lidé, co mají být napravování, to nemůžou ani pochopit.

A že je to očividně nebaví - to často čtu u článků, kde je pár omletých fotech takových gymnastů. Občas nějaká ta slzička (no ovšem, koho by nebolelo, když se protahuje), ale na druhou stranu, když budu milovat sport, naflákám si nebo začnu něco nad moje možnosti a budu přepínat tělo, taky budu řvát bolestí, i když mě to bude bavit, nebo znuděné a nešťastné výrazy, ale na druhou stranu, když chci vystudovat práva a chci se v tomto oboru pohybovat a baví mě to, taky se tvářím znuděně na některých povinných předmětech, co mě nebaví, a jsem nešťastná, že se musím takový ptákoviny učit, abych se dostala k tomu lepšímu.

Ono soudit z několika fotek, to opravdu nejde.

3 Egoped Egoped | E-mail | Web | 19. září 2012 v 9:29 | Reagovat

Pěkný postřeh...

4 nikol nikol | 19. září 2012 v 11:04 | Reagovat

To jsi ovšem napsala bravurně! Jsem ráda, že je ještě pár lidí, kteří píšou o téhle problematice a ukazují lidem jiné uhly pohledu!
Cením si tě a děkuji že píšeš, vždy se lišíš od ostatních článků jinou kvalitou. Lepší kvalitou.

5 Lady Diabolus Aki Mortem Lady Diabolus Aki Mortem | Web | 19. září 2012 v 14:00 | Reagovat

S článkem naprosto souhlasím. Mentalita Asiatů je velmi odlišná. Nechci být nějak hrubá, ale mám pocit, že člověk, který z této strany o Asii nic neví, prostě nemůže soudit ty rodiče. Já osobně ty holčičky obdivuji, v mnohém mi připomínají mentalitu Japonců, kteří se ale z celkového pohledu mají finančně o dost lépe.

6 Lela Lela | Web | 19. září 2012 v 15:32 | Reagovat

Takový dokument jsem jednou taky viděla, je to smutné, ale pokud v Číně chcete uspět, musíte podstoupit různá trápení. Proto nás jednou Čína pohltí, lidé jsou mnohem pracovitější, ochotnější podstoupit pro budoucnost neskutečné množství útrap. Faktem je, že tento způsob výchovy malých gymnastek a gymnastů není humánní. Navíc většina z těch dětí si gymnastikou nebudou moci vydělat na živobytí. Na druhou stranu, gymnastika a řád jim pomáhá k disciplíně, ve škole se přecejenom i vzdělávají, osamostatní se, dostanou se ze zapadákova do většího města, kde mají mnohem větší šanci najít práci. A to mizivé procento, které se stane špičkou gymnastiky v Číně má o živobytí postaráno. Člověk nesmí dát na první zdání. Já být Číňankou s takovou možností, své dítě do takové školy jistě dám, protože pro něj za každou cenu budu chtít lepší život.

7 hogreta hogreta | E-mail | Web | 19. září 2012 v 17:38 | Reagovat

[2]: Zákon jednoho dítěte je sice v platnosti, ale dodržuje se pouze ve větších městech a v bohatých rodinách. Chudí lidé (těch je na území Číny většina) si nemůžou dovolit mít jen jedno dítě, přišli by tak o pracovní sílu a na stáří by se o ně neměl kdo postarat (sociální dávky nebo důchod jsou v Číně také dost abstraktní pojmy).  Takže i nadále má spousta rodin v Číně dětí několik. A dokonce mám pocit, že v některých oblastech Číny platí výjimka i ze zákona, že dětí může být více, pokud je prvorozená dívka.

8 marieke marieke | Web | 19. září 2012 v 20:08 | Reagovat

Skvěle napsáno. Nedivím se většině komentářů u toho prvního článku, ale ty holky asi toho o Číně a o tom jak se jim tam žije moc neví, jinak by nepsaly, že je tam rodiče posílají jen kvůli medailím :-|

9 Luna Luna | 19. září 2012 v 21:31 | Reagovat

[7]: O Číně se toho obecně moc neví, dle zpravodajství byl tento zákon  poměrně brutálně vynucován nedobrovolnými potraty v pokročilém stupni těhotenství, finančními sankcemi... A to je jistě jen malá kapka informací, které prosáknou za hranice. Podobně se neoficiálně mluví o tom, co se stane sportovcům, kteří například neuspějí na olympiádě. A také o tom, že Čína podvádí tam, kde se dá.

Jsou věci, se kterými prostě morálně nelze souhlasit, ale zároveň s nimi nelze nic udělat.
A věřím, že rodiče v Číně stejně jako všude jinde pro své dítě chtějí to nejlepší. A malé gymnastky brečí napříč světem.

10 Verunka T. Verunka T. | Web | 20. září 2012 v 12:29 | Reagovat

Odsuzovat někoho jen na základě několika fotek nebo článku, který napsal bůh ví kdo, je typická lidská (nechci napsat česká) vlastnost. Ale když do toho člověk nevidí, nemá na něco takového právo. Pokud chci kritizovat, tak už si zjistím co nejvíc informací, ať pak nemelu kraviny

11 Lily Lily | Web | 20. září 2012 v 22:26 | Reagovat

dobrý článek, zajímavý, je pravda, že nikdy nejde nikoho soudit bez toho, abychom znali celou situaci. a většinou ani pak ne.

12 Hvězda jasná Hvězda jasná | 21. září 2012 v 11:12 | Reagovat

Souhlasím s tvým názorem, moc se mi ten článek líbí. :-)
Jinak, co se týče toho zákona, tak prý musí získat povolení od úřadu pro další dítě. Bavila jsem se o tom nedávno s jedním Číňanem.

13 Helena Helena | 21. září 2012 v 17:34 | Reagovat

Co se týče počtu dětí, tak mám dojem že v současnosti platí politika jednoho dítěte ve městech, na venkově je možné mít dvě děti, pokud je první dítě dcera... jak bylo zmíněno, tato politika je prosazována i nucenými sterilizacemi a interrupcemi, ale zároveň za "nelegální" děti padají velice tučné pokuty, takže se obávám (?) že je v zájmu místních politiků aby "nepovolené" děti přišly na svět a následně rodiče museli platit.
Někde jsem četla o tom, jaké jsou z toho pak problémy, pokud se dítě podaří ze začátku utajit (a starší dítě už se nikdo neobtěžuje zkoumat) a je z něj "úředně neexistující" člověk.

Co se gymnastiky, baletu a podobných disciplín týče, tak ty vždy a všude budou spojeny s náročným tréninkem dětí předškolního věku. Myslím, že Evropany více než samotné utrpení při tréninku pohoršuje to, že děti do něj nutí "nějací cizí vychovatelé v internátu", zatímco českou gymnastku nutí trénovat vlastní matka (a tady vycházíme z představy, že kdyby to dítě opravdu děsně trpělo, tak to maminka nedovolí... a zapomínáme na to, že na to aby člověk chtěl mít z dcery gymnastku - v našich podmínkách - musí být zcela speciální povaha).

A co se týče věty "Komentující v daném článku také píšou, že to ty děti očividně nebaví, tak proč je ti rodiče do toho nutí." - copak (skoro) všichni rodiče nenutí svoje děti chodit do školy?:-)
(že "škola je nuda a otrava" je taková lokální specialita, to je další téma...)
Lidé mají tendenci přeceňovat fyzické utrpení v porovnání s psychickým utrpením, uvažují v rovině "když dítě nemá modřiny, tak to není týrání" a představují si že "to je toho, kdyby mě moje máma neměla ráda, tak bych se na ní prostě vykašlal a věnoval se svejm kamarádům a koníčkům". Ale já si myslím, že čínský gymnastický internát není o nic horší, než česká škola ve které bují šikana, učitelé jsou amatéři a rodiče reagují ve stylu "tak jim řekni že jsou pitomci a nebav se s nima".

14 Eli Eli | Web | 22. září 2012 v 0:11 | Reagovat

Konečně někdo, kdo nehodnotí svět jen černobíle, ale celým barevným spektrem.

Konečně někdo, kdo si troufá udělat si vlastní názor z jiných zdrojů než z televizních zpráv.

Děkuji ti za tento článek a kus osvěty, který jsi možná některým přinesla.

15 Muchachita Muchachita | Web | 23. září 2012 v 15:08 | Reagovat

Tenhle článek je naprosto úžasný.
Pohled nejen nás (ehm, vás :D ) zavtrzelých Evropanů, ale i čínských či jen rozumných lidí.
Naprosto s tebou souhlasím, ve všem.
Vím, jaké to je, když rodiče ze začátku rodiče do něčeho "nutí", sama jsem to zažila a teď jsem své matce neskutečně vděčná, protože vím, že kdybych nezačala už jako malé pídě, nebyla bych teď tam, kde jsem.

Děkuji ti za to, že jsi některým lidem alespoň trochu otevřela oči..

16 Besy224 Besy224 | E-mail | 12. listopadu 2012 v 18:02 | Reagovat

Článek je dobrý ale stejně nevím jestli bych měla svoje dítě a měla ho dát do té školy dlouho  bych se nad tím rozmýšlela

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PROSÍM, do komentářů piště pouze to, co souvisí s daným článkem!
Odpovědi ke komentářím na vašem blogu pište na váš blog přímo k tomu komentáři nebo mi poštele email.
-
Neupozorňujte na sebe reklamami! Na blogy autorů smysluplných komentářů se vždy dívám.
Blogy nespřáteluji, do oblíbených dávám ty, které se mě něčím zaujaly, které se mi líbí a na které opravdu ráda chodím.
-
Budu ráda, když budete komentovat, jen tak se dozvím, co se vám líbí a co ne.
Klidně pište i ke starším článkům, já si to všechno ráda pročtu.



©2011-2015