Jak se učit efektivně

10. října 2011 v 13:04 | hogreta |  Tipy
Nyní jsem šťastný vysokoškolák. Konečně mám dost času sepsat to všechno, co mi pomohlo přežít střední i základní školu. Se známkami jsem nikdy neměla problém, na základce jsem mívala samé jedničky a na střední jen pár dvojek. Maturovala jsem s jedinou dvojkou - z vyšší úrovně matematiky, jinak s jedničkami. Ne, nejsem nijak výjimečná, prosazuju, že dobré známky může mít skoro každý, když chce. Cílevědomost je to nejdůležitější - pokud něco chceme a jdeme si za tím, pak není takový problém toho dosáhnout. Jen je důležité "vědět jak na to".

Naše tělo a náš mozek funguje určitým způsobem a nemá cenu do něho tlačit něco jinak, než jak to potřebuje přijmout.

1. Křivka zapomínání
Tak tohle je ona. Sami můžete vidět, jak rychle lidský mozek zapomíná. Dá se říct, že skoro hyperbolicky. Ve chvíli, kdy se něco naučíme, tak za necelých 20 minut toho víme jen šedesát procent. Druhý den víme něco přes třicet a třetí den už ani to ne. Když budeme z této křivky vycházet, pak nebudeme mít problém si něco zapamatovat. Když přijdeme ze školy domů, je dobré si před tím, než se vrhneme na učení na příští den, přečíst si to, co jsme tento den probrali. Ano, stačí si to jen přečíst. Až se to budeme za pár dní učit, tak už budeme kolem dvaceti procent umět a bude se nám to učit snadněji.
Dostali jsme se tedy k samotnému učení. Příští den píšeme písemku, chtěli bychom to umět alespoň n 90%. Pak je opravdu důležité si to po naučení ještě do dvaceti minut zopakovat. Potom počkat hodinu a zase si to zopakovat. Pak si to stačí přečíst třeba ještě jednou před odchodem do školy - a pravděpodobně zjistíme, že už to stejně všechno umíme. Opakování učiva dvacet minut po naučení a pak hodinu po naučení - to je opravdu důležité a usnadní nám to práci. A i když to tak nevypadá, tak nám to ušetří čas.

2. Dejme mozku oddech
Je dokázané, že lidský mozek po 20 minutách potřebuje pět minut odreágování, aby byl schopný se soustředit. Po dalších 20 minutách potřebuje ale už alespoň 10 minut. Dobří učitelé to ví a tak po polovině hodiny zařazují nějakou hru nebo soutěž. Nebo debatu. A také proto hodiny ve škole trvají 45 minut. Samozřejmě, že tato doba, kdy je mozek schopný se naplno soustředit, je individuální, ale v průměru to opravdu dělá těch dvacet minut. A po delším učení (třeba po dvou třech hodinách) je důležité zařadit i delší přestávku - třeba si udělat čaj, najíst se, jít si zasportovat. Menší děti (první, druhá nebo i třetí třída) to mají trošku jinak, ty se lépe soustředí ráno a v kuse, protože je delší pauza naopak rozhází a odtrhne od soustředění. Proto také mají ve škole hned ráno matematiku a češtinu - a pak už jen tělocviky, hudebky, výtvarky.

3. Sova nebo skřivan?
Je docela užitečné si zjistit, zda se nám lépe pracuje brzy ráno a nebo pozdě večer. Já jsem jasná sova, mnohem lépe se mi pamatuje to, co se naučím večer a pak to prostě "přespím" - přes spánek se mi to všechno tak nějak usadí a urovná, získám v naučené látce řád a přehled. Ráno nejsem schopná se na učení soustředit. Sestra to má naopak - večer odpadá, ale dokáže vstát ve čtyři hodiny a učit se ráno. Říká, že když se něco naučí večer, tak to potom zaspí a všechno zapomene. Je proto důležité si zjistit, co nám vyhovuje víc.

4. Využívejme "slepé chvilky"
Typická slepá chvilka je čekání na autobus. Když budeme u sebe neustále nosit vytisknuté slovíčka do angličtiny, tak je stačí vytáhnout a párkrát přečíst před tím, než autobus přijede. My lidé totiž neustále někam spěcháme - a pak taky neustále někde na něco/někoho čekáme. Tak proč nečekat užitečně.

5. Pišme si taháky
Na taháky píšeme vždy to, co je v dané látce nejdůležitější. Je to vlastně takový přehled, protože podrobnosti se nám na tahák nevlezou. Napsáním taháku si ujasníme, co je důležité, co méně a získáme přehled. Jen trochu odrazuji od použití taháku. Vím, že spousta lidí bude říkat, že daná látka jim už stejně k ničemu nebude - ale mít nějaký takový všeobecný přehled je v dnešní době důležité a vypadat jako idiot snad nikdo nechce. Já svůj první tahák použila až ve čtvrťáku na střední, protože jsem se učila na maturitu a už jsem neměla čas se učit jiné věci. To ale ve škole byla už tak uvolněná atmosféra a lidé byli tak nervózní, že nám dokonce někteří učitelé nematuritních předmětů užití taháku povolili - v dějepise nám ho profesorka dokonce i vytiskla. Sama říkala, že si nedělá naděje, že by se pár dní před maturitou někdo učil na nematuritní předmět - a že si mnohem více zapamatujeme, když nám udělá přehledný tahák a my v něj budeme informace hledat, než kdybychom se na to vykašlali úplně a ona nám nasekala pětky. Svým přístupem u nás opravdu získala respekt.

Když už ten tahák potřebujete použít, tak si dejte pořádný pozor, aby vám ho učitel nenašel. Pokud ho najde, tak už nebudete mít možnost se v jeho očích vyzvednout - každou písemku, kterou napíšete, si daný učitel bude myslet, že jste to opsali. Ztratíte důvěru učitele, ztratíte respekt - a budou s vámi jednat jako s malým dítětem. To už je jenom kousek od toho, aby si na vás učitel zasedl. A to opravdu není příjemné.

6. Učit se, ale nebýt šprt
Šprt je člověk, který kvůli svým známkám potápí své spolužáky a - jak se lidově říká - leze učitelům do zadní časti těla. Je všeobecný omyl, že šprt je člověk, který se pořád učí - ono šprt se vlastně ani učit nemusí, pokud je schopný si známky zajistit jinak. Šprtovi nejde o vědomosti, ale o známky. Řeknu vám, že jsem šprta v životě potkala jen jednoho - a naprosto to stačilo. Člověk, který se dokázal na začátku hodiny přihlásit a říct učiteli, že minule říkal, že bude zkoušet spolužáka XXX, a teď na to zapomněl. Někoho takového nemá ve škole nikdo rád. Ve chvíli, kdy bude potřebovat pomoct, nikdo nepomůže.


7. Nebýt na to sám
Jsou předměty, které se mnohem lépe učí ve skupině. Mezi tyto předměty většinou patří matematika, informatika, fyzika, často ale také chemie nebo deskriptivní geometrie. Spousta lidí si myslí, že když chtějí dobré známky a budou se na učení opravdu soustředit, tak to zvládnou sami. Většinou to ale tak není, každý občas potřebuje pomoct. Je jen opravdu málo lidí, kteří vynikají ve všech předmětech, vždy se najde něco, co nám nejde tak, jak si představujeme. V předmětech, které jsem napsala, je důležité pochopení látky, ne jenom naučení se něčeho mechanicky. K pochopení látky nám můžou pomoct spolužáci. Jednou jeden příklad vypočítá lépe spolužák a poradí ostatním, jak na to, podruhé to můžete být vy - a pomoci spolužákům. A také se mnoha lidem učí lépe ve dvojici, když se mohou navzájem zkoušet. Pokud máme s něčím problém, nebojme se požádat spolužáka/spolužačku o pomoc. Je lepší podchytnout to ze začátku, než čekat, až se v tom začneme topit (a topit se většinou začínáme pár hodin před písemkou) - pak je volání o pomoc už často zbytečné. Matematika, informatika a jiné předměty, na které je potřeba logické myšlení - tam se s námi případná chyba bude táhnout pořád. Pokud se nenaučím sčítat, tak nikdy nemám šanci naučit se násobit.

Další předměty, které je lepší se učit ve skupině, jsou jazyky. Pro naučení jazyka je důležité především mluvit, mluvit a mluvit - a spousta lidí si připadá blbě, když mluví do zdi.

8. Vyhledávejte informace a doprovodné obrázky
Mnohem lépe se nám bude učit, když si k dané látce zapamatujeme nějakou zajímavost. Při případném zkoušení ji klidně můžeme využít. Také nám může pomoct, když si vyhledáme obrázky. V době internetu to přece není problém. Když v češtině bereme nějakého spisovatele, vyhledejme si jeho obrázek. Mnohem lépe nám pak učivo při písemce naskočí, když si přečteme jeho jméno a napadne nás "jó, to je takový ten brýlatý s bratkou". Snažme se učivo pochopit.

9. Tvořme si mnemotechnické pomůcky
Všichni to známe. Hy chy ky ry dy ty ny, na zdi visí hodiny. Jedna malá hloupá básnička nám pomohla pamatovat si tvrdé souhlásky celý život. Pokud vám chemický vzorec připomíná kněze se zvednutým křížem, tak proč si to takhle nepamatovat. Čím více bude utvořená pomůcka legrační, tím lépe se nám bude pamatovat.

10. Neberme to příliš vážně
Tohle je bod, který mi celý život dělal problém - někdy jsem se naprosto zbytečně nervovala. Každý víme, že jedna vlaštovka jaro nedělá, jedna pětka nikdy nikoho nezabila, prostě se potom "nějak" opraví. Ne vždy se prostě zadaří, někdy toho máme moc a prostě se stane, že se nepřipravíme nebo máme "okno". Čím více to ale budeme řešit, tím hůř se budeme cítit, daný předmět začneme nenávidět a každá další písemka bude horor. Není nic horšího, než když máme k nějakému předmětu odpor. Vždycky se nějaký takový najde - nějaký, který se prostě učit nechceme, bytostně nás to nebaví. Často je to také učitelem, který nás ten předmět učí. Asi je nejlepší se pak na takový předmět dívat s nadhledem, vykašlat se na to, že je učitelka semetrika a myslet především na sebe - naše (duševní) zdraví je důležitější, než známky. Snažme se učit se zájmem, proto, abychom danou látku uměli, ne proto, že se do toho nutíme. Ono totiž ta otravná věta, že se učíme především pro sebe, zase není tak od věci.


 

21 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 svet-lm svet-lm | Web | 11. října 2011 v 13:24 | Reagovat

hezký budu se učit před hodinou :D

2 TSC Adriana TSC Adriana | Web | 11. října 2011 v 13:30 | Reagovat

já jsem teprv v prváku na střední škole, zatím to jde, ale obávám se dalších ročníků a některých předmětů :-(

3 hogreta hogreta | E-mail | Web | 11. října 2011 v 13:33 | Reagovat

[2]: neboj, vždycky to k té maturitě (a i přes ní) nějak dokopeš:)

4 Katie ^^ Katie ^^ | 11. října 2011 v 14:03 | Reagovat

krásnej článek, děsně se mi líbí, jajk píšeš... já jsem teď v kvartě na gymplu a zatím to zvládám s těma dvojkama... ale začíná to být fakt těžký... s tím tahákem mám zkušenost, sice ne přímo u sebe, ale kamarádovi to jeden učitel našel... a od té doby to má v daném přdmětu opravdu těžké...

5 Fleur 花 Fleur 花 | Web | 11. října 2011 v 15:34 | Reagovat

Taky jsem sova :D většinou vysedávam nad poznámkama tak do jedný ráno a když je to důležitý test, tak do dvou :D ráno se mi vždycky podaří v pohodě vstávat, akorát tak kolem páté odpoledne prostě usínam :D
Teď jsem v oktávě a k maturitě se mi teda vůbec nechce ... jediné, co mě teďka baví jsou nácviky na maturák a to jsem děsný dřevo :D
tu křivku zapomínání jsme si na psychologii kreslili taky :D a mam dojem, že těch 19 minut je víc, než si pamatuju já :D teda jak co, polovinu biologie si pamatuju furt, ale z dějáku mi v hlavě zůstala asi 1/100 látky.

6 Modrooká Modrooká | Web | 11. října 2011 v 15:50 | Reagovat

jsem skřivan :-) nicméně jsem taky líná a i když ráno vstanu brzy, často se nedokážu dotáhnout k tomu učení. Článek je pro mě rozhodně přínosný, kvůli tomu, že mi teď začíná období zápočtových testů a zatím jsem se nestíhala učit :-x Vyzkouším Tvoje načasování ;-)

7 Včelka Včelka | E-mail | Web | 11. října 2011 v 20:58 | Reagovat

Ať žijí duchové - přesně tak ;-)  :-)

Zajímalo by mě, kde bereš ten volný čas, já ač vysokoškolák, čas mi pořád nějak chybí a snad i ještě více, než dříve..

8 hogreta hogreta | E-mail | Web | 11. října 2011 v 21:12 | Reagovat

[7]: máš pravdu, taky nevím, kde ho vlastně beru:-D. Do školy chodím na všechny přednášky, ve volném čase chodím na hodinu houslí, hodinu flétny, dvakrát týdně na zumbu, jednou týdně na břišní tance + ještě chodím k příteli... Do toho se budeme stěhovat:-D. No, teď když nad tím přemýšlím, tak vlastně pořádně nevím:-D ajajaj

9 ♥Prinzesschen Lynn♥ ♥Prinzesschen Lynn♥ | Web | 11. října 2011 v 22:45 | Reagovat

celkom som ťa nepochopila ako si to myslela a preto ti píšem tu :-D
akosi mi to v poslednej dobe nepáli (to bu asi tým, že opäť začala škola :D ) ...
takže ty mi budeš komentovať k jednému článku na mojom blogu a ja k jednému (a stále k tomu istému) na tvojom blogu? tak si to myslela ?? inač diki za tamtú radu
a mám ďalšiu otázku ... ako prepáč, že ťa toľko otravujem, ale môj priateľ mi nie vždycky vie vysvetliť čo potrebujem tak, aby som ho aj pochopila ... ide o to, že v knihe,ktorú mám o vietnamčine, sa píše, že ch sa číta ako ť, ale môj priateľ mi ešte skôr povedal, že ch sa číta ako č...a ja som teraz debil z toho, ako sa to ch vlastne číta :D

10 hogreta hogreta | E-mail | Web | 12. října 2011 v 16:50 | Reagovat

[9]: no spíš jsem to myslela tak, že budeme komentovat k jednomu článku, ať je to k tématu - prostě pomocí reakce:-D. Ale to je jedno:-D.
Ch je vlastně měkké "č", na jihu už je to skoro "ť", na severu je to spíš to "č". Já také říkám "č", používá se častěji:)

11 Fée Fée | Web | 12. října 2011 v 20:27 | Reagovat

Och... Klaním se ti!!

12 hogreta hogreta | E-mail | Web | 12. října 2011 v 20:46 | Reagovat

[11]: jejda, proboha, proč? :-D :-D co to? 8-O

13 ♥Prinzesschen Lynn♥ ♥Prinzesschen Lynn♥ | Web | 12. října 2011 v 20:57 | Reagovat

[10]: jaaaaj no dobre :-D tak to môžeme nechať pri tomto článku napríklad ak ti to nevadí ... jaaaj taže tak to je ... ach nebe, kto má z toho všetkého vyjsť ... no nič budem radšej tiež používať to č 8-)

14 Fée Fée | Web | 13. října 2011 v 16:19 | Reagovat

[12]: Takový trochu slabomyslný výkřik... :-D Ale jo, jsem ti fakt vděčná, už dlouho hledám nějakej 'návod' na učení se a tohle mi určitě pomůže :-D

15 XoXo Michelle XoXo Michelle | Web | 13. října 2011 v 16:28 | Reagovat

Děkuju moc za radu, jinak dobrý článek :)

16 Klér Lee Grimmie Klér Lee Grimmie | E-mail | Web | 13. října 2011 v 16:57 | Reagovat

Fakt parádní článek! Opravdu se hodí tvoje rady, akorát já to mám ještě o hodně těžší. Chodím totiž na francouzský gympl, kde máme matiku, dějepis, zeměpis, fyziku a chemii ve francouzštině. Učit se tedy látku v cizím jazyce je ještě jednou tak složitější...proto jsem přešla z jedniček i na trojky...co nadělám, je to prostě náročná škola, ale za tu francouzskou maturitu to stojí! Cílevědomí lidé to maj prostě v životě snazší;)

17 hogreta hogreta | E-mail | Web | 13. října 2011 v 18:27 | Reagovat

[16]: jejda, pro mě by byla francouzština horor:-D. Na jazyky moc nejsem. Z druhé strany je pro mnoho lidí hororem matika - a ta zase nedělá problém mně, chodila jsem na gympl s rozšířenou výukou matematiky - tedy jsme měli víc matiky, fyziky, informatiky a deskriptivní geometrie. Teď, na výšce, je to v matice i informatice vpohodě, takže se mi to docela vyplatilo:). A francouzština by mi na nic nebyla:-D. Takže každý máme něco:).
Ale věřím tomu, že když budeš umět perfektně francouzsky, tak budeš mít perfektní uplatnění. Já bych uplatnění ve svém oboru neměla, neboť IT technologie už se prostě berou jen v angličtině:-O. Ale mám kamarádku, která letos odmaturovala na jazykovém gymplu s rozšířenou výukou francouzštiny (asi něco podobného, jako ty - některé předměty měli ve francouzštině, některé v angličtině) - a letos odjela do Anglie na vysokou školu - studovat čínštinu:-O. Příští rok odlétá do Číny, už má smlouvu. Takže věřím, že s jazyky dojdeš daleko:).

18 hogreta hogreta | E-mail | Web | 13. října 2011 v 18:50 | Reagovat

[13]: chápu, tohle je čisté zoufalství, taky jsem to zažívala:-D A někdy i zažívám:-D. Pro nás evropany jsou asijské tónové jazyky naprosto nepochopitelné O_O

19 restless restless | Web | 13. října 2011 v 19:36 | Reagovat

Desátej bod by si měla přečíst moje kamarádka. :D Ona všechno bere moc moc moc vážně. Nechodíš náhodou na Alík.cz?

20 hogreta hogreta | E-mail | Web | 13. října 2011 v 19:39 | Reagovat

[19]: chodím, dělám tam správce:)
já myslím, že ten desátý bod je nejtěžší, takže se tvojí kamarádce nedivím:). Všechny ostatní body se vůlí dají jakštakš ovládat, ale ten poslední moc ovládat nejde:-O

21 Luna Luna | 14. října 2011 v 13:58 | Reagovat

Moc pěkné, já si psávala moc "pěkné" taháky - doslovný opis sešitu :D no, byly trochu neskladné :) ale v posledním ročníku už jsem to neměla zapotřebí. Zato na VŠ, to je opět taháková renesance. S tím, že po nemáme brát moc vážně máš pravdu, na průměr se stejně skoro nikam nebere (a stejně ho má jen zlomek lidí u přijímaček), ale vysvětluj to rodičům, kteří mají pocit, že známkovací stupnice končí trojkou.

22 Pralinka Pralinka | Web | 15. října 2011 v 17:58 | Reagovat

Konečně normální článek "Jak na učení.":)Někam si to budu muset zapsat :)

23 Vitamínová K* Vitamínová K* | Web | 16. října 2011 v 16:56 | Reagovat

Celý článek jsem si přečetla a od teď se s tím budu řídit :) Akorát musím zjistit kdy se mi líp učí :) Nyní jsem v osmé třídě a už bych asi měla přemýšlet na jakou půjdu školu, ale já mám takovejch nápadů že nevím co si vybrat. Baví mě vyrábění, ale tím se neuživím. Grafický design tiskovin - baví mě grafika, ale to je daleko. Asi nejpřijatelnější možností by pro mě bylo jít na gympl, ale u nás v okolí jsou tři a teď jaký si vybrat. Po gymplu bych asi šla na peďák, ale nevím zda to zvládnu. Na vysvědčení jsem v sedmičce měla samé jedničky, ale maximálně jsem měla dvě dvojky. Možná si teď říkáš proč bych to neměla zvládnout, ale já se na to moc necitím....Pradiš mi prosím?? :)

24 hogreta hogreta | E-mail | Web | 16. října 2011 v 17:47 | Reagovat

[23]: nevím, jestli jsem ta správná, která by měla radit - sama jsem nevěděla, kam jít, tak jsem se  rozhodla pro gympl s tím, že uvidím potom:). Určitě máte na škole nějakého poradce, který by se měl zabývat právě tímhle. Gympl je dobrá volba v tom, že své rozhodnutí můžeš o čtyři roky ještě posunout - z druhé strany si ale musíš být na 100% jistá, že chceš jít na vysokou školu. A jen tak mimochodem - pokud jsi jedničkářka, jak říkáš, tak nebudeš mít problém. Kdyby měli problém i žáci jako ty, tak co by pak měli dělat ti, kterým učení tolik nejde? :) Rozhodně se při rozhodováním neřiď myšlenkami typu "tohle nezvládnu, to je těžké". Spíš vybírej podle toho, co tě bude aspoň trošku bavit a v čem se uplatníš:)

25 BlaZy Fox BlaZy Fox | Web | 16. října 2011 v 20:41 | Reagovat

já se učit prostě neumím :) asi jsem líná, nebo se neumím soustředit.. proto se snažím dávat pozor ve škole, jelikož tak toho mám v hlavě nejvíc a nemám pak problémy :)

26 Vitamínová K* Vitamínová K* | Web | 16. října 2011 v 20:55 | Reagovat

[24]: Já si myslím že ta správná jis, protože jsi no nevím jak to říct, přijdeš mi strašně chytráa taková že se snažíš pomáhat ostatním :) Na škole takového učitele myslím nemáme. Jediné co tam mám je že každý rok mají žáci 9. třídy schůzku, že tam přijedou učitelé z škol z našeho kraje, čili pardubického a děti se rzohodnou nebo jak to bylo :) NA vysokou chci jít na 100%, ale nevím zda si po vysoké škole budu moc udělta nějakou nástavbu jako je to vy rábění nebo ten grafickej design :) Děkuji ti za radu :) určitě se tím nebudu řídit :) Já už se jen těším až vypadnu ze základky. Sice mi budou někteří spolužaci chybět, ale většina třídy ne. Připadám si v nasší třídě jako černá ovce uprostřed bíleho stáda snad asi proto že jsem nejmladší?? Nevm, no :)

27 shopping-sale shopping-sale | Web | 16. října 2011 v 21:09 | Reagovat

děkuji, aspoň nějaká pomůcka pro mě, dělá mi totiž hodně problém se učit ;)

28 ForYa -> HandMade ForYa -> HandMade | Web | 16. října 2011 v 22:41 | Reagovat

Já mám to štěstí, že mě maj učtelky rádi a tak vždycky ty známky nějak tak obejdu. Vím že tohle na střední nepůjde, ale něco s tím udělám :D

29 ♥Prinzesschen Lynn♥ ♥Prinzesschen Lynn♥ | Web | 17. října 2011 v 11:17 | Reagovat

[18]: to máš pravdu, že sú totálne nepochopiteľné, ešte písmom sa to dá naučiť, a keďže mám dobrú vizuálnu pamäť tak s tým nemám problém ale vyslovovať to ... :-? OMG ... ide ma roztrhať 8-O

30 Lucie Lucie | Web | 17. října 2011 v 12:08 | Reagovat

Hledáte snadný přivýdělek ke studiu ? Nabízíme možnost spolupráce s kosmetickou společností Oriflame. Registrace i veškeré materiály nyní naprosto ZDARMA !

Více informací se dozvíte na webu http://krasna-s-oriflame.webuje.cz :-)

31 Včelka Včelka | E-mail | Web | 18. října 2011 v 12:26 | Reagovat

Ještě ne ;-) tenhle je z předloňska... ještě se objeví jeden z loňska a pak hurá ten aktuální :-) Ale dárky už jsem začala shánět :-D

32 Fabiana Fabiana | E-mail | Web | 20. října 2011 v 17:55 | Reagovat

Skvělý článek.
Mně osobně se nejlíp učí v noci, což je ale s ranním vstáváním trochu problém... Taky jsem si loni navykla opakovat látku cestou do školy. Lidi se na mě sice dívají dost divně, když za chůze nahlížím do sešitu, ale kašlu na ně ;)

33 Miou Miou | Web | 20. října 2011 v 18:57 | Reagovat

Hezký, já se učím průběžně, tak, že si vezmu sešit z toho, co budeme zítra mít, a projedu si to.

34 Monnye R. McQueen Monnye R. McQueen | Web | 23. října 2011 v 13:55 | Reagovat

Fakt suprovej článek . Tvé rady se mi hodí . Jsem sice teprve v prváku , ale už začínám mít s učením potíže . :(

35 Rose Rose | 23. října 2011 v 22:09 | Reagovat

Perfektní, přesný, povzbudivý a použitelný. Díky :)

36 hogreta hogreta | E-mail | Web | 7. listopadu 2011 v 16:27 | Reagovat

děkuji všem za tak povzbudivé a pozitivní komentáře:)

37 Dee Dee | 20. listopadu 2011 v 16:32 | Reagovat

Mohu se zeptat, kam chodíš na školu? Myslím, jaká střední, nebo vysoká?:)

38 hogreta hogreta | E-mail | Web | 20. listopadu 2011 v 20:09 | Reagovat

[37]: teď už první rok vysoké, ale tenhle článek je spíš o té střední škole:)

39 Yuki Tenshi Yuki Tenshi | Web | 5. prosince 2011 v 18:04 | Reagovat

Tak toto je asi prví článok čo má uroveň. To o tých 20 minútach a obráskom spisovatela URČITE POUŽIJEM. Nemám síce predmety ako na gymnaziach ale aj tak sú predmety, ktoré my proste do hlavy nejdu. Naštastie si troška škole navzajom pomáhame keď niečo nevieme ( ja pomáham a Anglištinou a mne zasa kamarátka s nemčinou poprípade sa si ce volnú hodinu skúšame socialunu komunikáciu) ale i tak myslím že tento článok my pomôže jak na tochtoročních skúškach ( s kadernictva na výučný list) , tak aj pri maturite. Ďakujem

40 Kestrin Coleridge Kestrin Coleridge | Web | 12. prosince 2011 v 16:16 | Reagovat

MOC JSI MI POMOHLA! LEPŠÍ ČLÁNEK JSME V ŽIVOTĚ NEČETLA! máš u mě obrovský obdiv! pane bože jak jsi ho dlouho dělala? =o ;-)

41 maryleen-style maryleen-style | Web | 4. listopadu 2012 v 10:03 | Reagovat

Táák, právě jsem si vytvořila menší tahák z tohoto předlouhého výkladu :-) ty básničky a říkanky opravdu nejsou od věci, možná je to krajně trapné ale biologii se učím stylem "název živočicha" - to je ten s tím pidi zobáčkem a obří hlavou.Pomáhá mi to se zapamatování názvů a při poznávačce taky :-D

42 Crazy ... Maybe Crazy ... Maybe | 15. listopadu 2012 v 15:54 | Reagovat

Zajímavé :-). Přesně takhle se učím- dělám si taháky které nepoužiju (někdy ani ne schvílně ... Zapomenu na ně :D) Vždycky si opakuju to starší učivo, které jsme se učili předtím ... Někdy si dělám stručné výpisky ... Fakt užitečný článek, určitě hodně pomůže :)

43 Terka Terka | E-mail | Web | 13. prosince 2012 v 17:30 | Reagovat

Já si třeba slovíčka do angličtiny napíšu na A5kový papír a přeložím si ho napůl a z toho se učím, alespoň sebou nemusím tahat učebnici když jdu ven a můžu si vzít pouze ten papír + ještě jedna výhoda, tím se to taky celkem naučím :-)
Tahák jsem měla naposledy v páté třídě a ještě teď z něj mám špatný pocit.. bála jsem se, protože jsme na toto hrozný srab..
A já jsem taky sova. Raději se učím večer a lépe mi to vleze do hlavy než třeba ve dne nebo ráno, protože večer je na to přece jen i víc času :-)

44 Pipi Pipi | 26. prosince 2012 v 19:31 | Reagovat

Moc hezký článek, a hlavně přínosný. Jsem v kvartě na gymplu, a zatím to nějak vždycky doklepu na jedničky nebo dvojky. S taháky ve třídě mám taky zkušenost, spolužačka si dělá úplně na každou písemku, ale pak je v loji při závěrečném opáčku nebo nějaké větší písemce :-?
Obdivuju tě, podle tvých článků musíš být nadpozemsý člověk :D

45 Puff Puff | Web | 20. ledna 2013 v 22:13 | Reagovat

Vážně skvěle napsané :) Mě dělá hlavně problém se nenervovat :D

46 Adiw Adiw | Web | 27. dubna 2013 v 13:22 | Reagovat

No ja sa obávam, že som polovičný šprt. Tá škola mi už vliezla na mozog. Ibaže niektorí nedokážu pochopiť, že ja mám niektorých učiteľov rada a dobre sa mi s nimi rozpráva, že mám záujem o vzdelanie, niektoré predmety ma aj baví učiť sa... No ja zasa nemám pochopenie pre tých, čo berú ako samozrejmosť, že odo mňa tú písomku odpíšu. Kedysi som dávala odpisovať, ale teraz to moji spolužiaci berú ako prirodzenú vec. Oni si môžu užívať voľného času, zatiaľ čo ja sedím nad knihami a nakoniec majú tiež dobrú známku. Možno je chyba u mňa, možno u nich. Dúfam, že si o mne teraz nebudeš myslieť niečo zlé, no ak áno, beriem to tak, že každý má svoj názor.

Inak veľmi zaujímavé tipy, rozmýšľam nad tým opakovaním po 20 min. a po 1 hodine. Možno to zajtra vyskúšam, pretože som ešte nenašla ten najlepší a najúspornejší spôsob učenia.

47 Katka Katka | Web | 31. května 2013 v 17:15 | Reagovat

[46]: Musím se s tebou plně ztotožnit. Mám to naprosto stejně. Mrzí mě to, že ostatní takovýhle přístup přílš neakceptují, nebo se projevují míň, snaží se to skrýt. Člověk si pak připadá, jako by dělal něco špatného, přičemž se jen snaží si školu zpříjemnit tím, že se budu chovat sama za sebe...
Článek byl přínosný :) I když jde o takové ty obecnější předpoklady, rady a názory, občas se v různých úhlech pohledu najde přece jen něco nového a užitečného. Ebbinghausova křivka zapomínání mě po posledním referátu bude pronásledovat asi až do smrti :) Setkala jsem se s ní nedávno a není pro mě až tak lehké si na ty časové intervaly zvyknout, jak jsem si myslela, ale přijde mi to jako skvělý "vynález", který by mohl pomoct. Jsem zvědavá na výsledky ;)

48 Anička Anička | Web | 11. září 2013 v 19:35 | Reagovat

Občas učivo nejde pochopit, občas to je jen telefonní seznam.

49 AndyOnbekend AndyOnbekend | Web | 19. září 2013 v 16:16 | Reagovat

tak to je paráda, pěkně si to sepsala, až jsem si málem vymrkla čočky hahaha, letos jsem se rozhodla že se do toho učení vážně dám, takže tipy na učení se mi vážně šikly, díky :-)

50 Cherrybumbum Cherrybumbum | Web | 23. ledna 2014 v 11:37 | Reagovat

S tím nebraním školy vážně jsme na tom úplně stejně. U mě je to ale proto, že u nás doma jsou zakázané známky 3 a horší, bez ohledu na to, jestli jsme ještě na základce jako brácha nebo už budeme maturovat jako já. Jenže jestli to celé vypadá, jako že nás naši zbytečně dusí - tak od prváku dostali rodiče přístup na moje známky pouze přes internet a stejně na ně nechodí koukat, takže bych teoreticky mohla mít pětky a nikdo by se to nedozvěděl. Ale to, jak do mě máma furt hučela, že trojka je hrozně špatná známka, tak už sama jsem neskutečně zklamaná, když jí dostanu...

A s tím šprtem - člověk, který potápí ostatní. Se šprtem jak ho popisuješ jsem se setkala asi jenom jednou na základce (tenkrát to byla ještě moje velká kamarádka, fůůů), teď na střední kolují zvěsti, že jsem ten šprt já. Jenže nikdo asi nezná tu pravou definici, jako tady uvádíš. Na známkách mi sice záleží, ale taky se pro ně pořádně nadřu. Většinou, když potřebuje někdo s něčím pomoct, tak mu to vysvětlím, nebo mi nedělá problém třeba někomu prodat mat. otázky (peníze nabídli sami, já jsem totiž taková trubka, že bych to všem asi nakopírovala zdarma). Jediná moje vada je, že té slečně, co sedí vedle mě, nikdy nechci ukázat před testem svoje zápisky. Ale je to jen pro její dobro - kdybyste totiž viděli, jaké scény dokáže udělat, když zjistí, že mám v sešitě jinak slovo nebo nějakou věc navíc... (typ člověka, co se učí vše nazpaměť - nechci vidět, jak se bude učit k maturitě...)

51 Sayuri-hime Sayuri-hime | Web | 13. června 2014 v 21:13 | Reagovat

Pěkný článek. Téměř se vším souhlasím. Mnoho věcí už dávno vím, ale i přesto vše nechávám na poslední chvíli.
Jedna věc je vědět jak na to a druhá to opravdu využít. :D

Pokud jde o šprty, tak jich pár znám, ale naštěstí nejsou tak extrémní, jak je zde popisuješ. To bych je nepřežila. :D

V dnešní době lidé každého, kdo je cílevědomý a nekašle úplně na všechno, považují za šprta, aniž by si uvědomili, kdo vlastně šprt je. Jinak, já sama jsem často považována za šprta, což mě nehorázně uráží. Vlastně nechápu proč, samé jedničky jsem měla naposledy na základní škole. I přesto mě všichni vnímají za šprta, a když chtějí s něčím pomoci,obrací se na mě.

52 Anonym Anonym | 30. září 2014 v 20:29 | Reagovat

Myslíte, že mi můžou 2 dvojky (první a druhé pololetí z čj) v 7. ročníku nějak ovlivnit budoucnost (nepřijetí na kvalitní střední/gympl/VŠ....??? Nebo zahraniční studium? Mám docela velké cíle.... Ale bojím se, že kvůli vízu ze 7. ročníku to nebude možné uskutečnit.... :-?  :-x  :-(

53 hogreta hogreta | E-mail | Web | 30. září 2014 v 20:32 | Reagovat

[52]: Ahoj, myslím, že výsledky ze sedmé třídy žádnou střední školu (a celkově nikoho v budoucnosti) zajímat nebudou, takže opravdu nemusíš mít strach :) Navíc i kdyby ty dvě dvojky přišly i v osmičce nebo devítce, tak to přece není žádná hrůza:).

54 karolina karolina | Web | 19. ledna 2016 v 15:14 | Reagovat

není čeho bát ... to bude dobře

55 Honza Honza | Web | 7. května 2016 v 20:44 | Reagovat

Může juknout i na můj web, píšu taky o rychlém a efektivním učení. Na webu najdete přes 60 článků, které se věnují správnému, efektivnímu učení.

56 Michal Michal | E-mail | Web | 2. října 2016 v 11:04 | Reagovat

Článok je naozaj písaný pútavo a zrozumiteľne.Myslím,že každý sa v ňom našiel :-)Tiež mám v tejto problematike skúsenosti a všetky tipy nájdeš na mojom webe.

57 Kolotoč Kolotoč | 21. listopadu 2016 v 6:43 | Reagovat

Ahoj, mam dotaz. S tou křivkou ke to super, ale jak se takhle ucit vic predmetu zaraz? V te hodine, co cekam, na zopakovani se mam ucit neco dalsiho? Nebo jak?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PROSÍM, do komentářů piště pouze to, co souvisí s daným článkem!
Odpovědi ke komentářím na vašem blogu pište na váš blog přímo k tomu komentáři nebo mi poštele email.
-
Neupozorňujte na sebe reklamami! Na blogy autorů smysluplných komentářů se vždy dívám.
Blogy nespřáteluji, do oblíbených dávám ty, které se mě něčím zaujaly, které se mi líbí a na které opravdu ráda chodím.
-
Budu ráda, když budete komentovat, jen tak se dozvím, co se vám líbí a co ne.
Klidně pište i ke starším článkům, já si to všechno ráda pročtu.



©2011-2015