Předsudky, předsudky, předsudky...

8. srpna 2011 v 12:28 | hogreta |  Já, názory a úvahy
Nějakou dobu u mě byl přítel a vnuknul mi nápad. Prý mám konečně něco napsat o rasismu. Ano, je to téma, ke kterému mám co říct a taky je to téma, kterému se už nějakou dobu trošku vyhýbám, protože nevím, z jaké strany to mám vzít. A jak mám začít...

Jsme velmi zajímavý pár. Já běloška, Češka, devatenáct. On asiat, Vietnamec, dvacet. Jsme spolu už skoro čtyři roky, ale i tak se na nás ještě tolik lidí dívá jako na exoty. Žebychom se na veřejnosti chytli za ruce? Neexistuje - pokud by nás pohledy neprobodávali Češi, tak by si to na starost vzali Vietnamci. Jsme trnem v oku tak trochu oběma komunitám. Na veřejnosti jsme kamarádi. Utíkáme se svým vztahem před společností, jakoby nám bylo patnáct. Je tolik lidí, kteří "zakazují" míchání ras. Dobře, každý na to není, ale co je komu do nás dvou? Čím svým vztahem ubližujeme okolí? Proč by mi nějaký Pepa z internetu měl říkat, že nemáme míchat rasy a že je náš vztah špatný? Že jsem Češka a tak musím chodit s Čechem. Lidé, kteří vyrukují s tím, že míchání ras je špatné pro společnost, mi nikdy nebyli schopni vysvětlit, čím konkrétním je to špatné. Čím konkrétně někomu ubližujeme a čím konkrétně tím ničíme životy těm okolo. Nikdy jsem nedostala inteligentní odpověď. To je potom nějaká debata velmi těžká. Já přece nikoho do vztahu s příslušníkem jiné rasy nenutím. Nikomu nevnucuju vůbec nic. Ale proč se má někdo potřebu míchat do nás dvou?



Občas jdeme po ulici a lidé se jen blbě koukají. Pak jsou lidé, kteří začnou na partnera volat "ťing ťang ťong". Tohle je velice zajímavé citoslovce, nemám ponětí, jak vzniklo. Každý, kdo někdy slyšel vietnamštinu, totiž zjistil, že takhle to rozhodně nezní. Vietnamci jaksik nemají "ť".

Je spousta lidí, kteří nadávají, že jim Vietnamci berou práci. To je pěkná blbost. Každý, kdo chce pracovat, totiž práci najde. Jenomže to by někteří nemohli být líní a vybíraví. Holt za trošku práce prostě nedostanete dvacet tisíc čistého měsíčně. Vietnamci tady pracují - ale kdyby nepracovali, tak by si jejich práci na krk moc Čechů nevzalo. Ti Češi, kteří i tak dělají tu samou práci, mají se svou barvou kůže výhodu - mohou si dovolit navýšit cenu klidně pětinásobně a zákazníci k nim chodí nakupovat mnohem víc. Mají k nim důvěru, protože jsou bílí. Ale to zboží pochází z toho samého skladu. Takže ano, pokud chcete dělat tu samou práci, co Vietnamci, tak můžete, Vietnamci vám příliš konkurovat nebudou. Ale zvládli byste to? Opravdu dokážete pracovat sedm dní v týdnu, a to klidně do osmi do večera? Někdy i do devíti? Na nějakou dovolenou zapomeňte. Vietnamci pracují i přes svátky, klidně k nim můžete jít nakoupit i o Štědrém dnu. Dřou do úmoru. Váží si práce. Každý, kdo by si zkusil práci na rýžových polích za almužnu, by si práce vážil. Peníze, které si vydělají, poslouží k tomu, aby dětem mohli udělat poznávací výlet po Vietnamu - aby alespoň trošku poznaly svoji rodnou zem. Vietnamci si velmi zakládají na vzdělání, děti jsou tlačeny na gymnázia a vysoké školy. Je to logické - rodiče nechtějí, aby jejich děti pracovali stejně, jako oni. Chtějí pro ně lepší práci - a získat takové vzdělání ve Vietnamu není moc jednoduché. V matematice jsou tam sice popředu (to, co se u nás děti učí v sedmé třídě, tam už ve třetí ovládají), ale jinak tam školství není tak rozvinuté. Panují tělesné tresty a taky si za lepší vzdělání musíte připlatit. Je zcela přirozené, že rodiče chtějí pro své děti lepší budoucnost.


Nelíbí se mi, když se všichni házejí do jednoho pytle. Ano, jsou Vietnamci, kteří pěstují marihuanu, jsou Vietnamci, kteří tady provozují psí jatka a jsou Vietnamci, kteří falšují značky. To jsou ti, o kterých slyšíme v televizních novinách. Ti se nemohou divit, když dostanou pokutu a nebo je vyhostí. O těch, kteří prodávají zboží bez značky, marihuanu nepěstují a psy jí jen ve Vietnamu, neslyšíme. A těch je více. Je to taková tichá většina.

Často slyším, jak lidé asiaty odsuzují za to, že jedí kočky a psy. Ve Vietnamu se psi jí běžně, ale tady je to zakázané, takže většinou se ke psímu masu celá léta nedostanou. Vietnamské děti psa většinou nikdy nejedly a ani nechtějí, protože vyrůstají tady a tak psy berou jako domácí mazlíčky. Dospělí si ve Vietnamu psa klidně dají. A proč ne? Jaký je rozdíl mezi psem a prasetem? Prase může být u nás chováno v příšerných podmínkách - a to je na tom s inteligencí líp, než průměrný pes. Když se podobně v Asii chovají psi, tak je to špatné a neetické? Já pořád nevím, jaký je mezitím rozdíl. Byla bych pro, aby každé zvíře mělo důstojné podmínky k žití, i když je chováno na maso. Nemáme si s Asiaty co vyčítat. Proto nemám nic proti tomu, aby se v Asii jedli kočky a psi. Je to čistě jejich věc. Tady je to zakázané, takže se nejí, to ale neznamená, že by se nemohli jíst jinde. Ti, co si udělají v Česku psí jatka, jsou většinou chyceni a vyhoštěni zpět do Vietnamu, takže se nemusíme bát, že by se psí maso ocitlo na našich jídelníčcích. Jen tak mimochodem - přítel by třeba nikdy nesnědl králíka. Bere ho jako domácího mazlíčka, ve Vietnamu se králíci nejedí. Když jsem mu ho jednou nabídla, koukal na mě jako na blázna:-D.


Další věc, za kterou jsou Vietnamci u nás kritizováni, je, že neumí česky. Že jsou tady dlouho a češina jim nic neříká. Vysvětlení je prosté - jako komunita jsou příliš uzavření. Kromě se zákazníky se s Čechy prakticky nesetkávají. A vlastně češtinu ani nijak zvlášť nepotřebují. Na tržnici jim stačí číslovky, pozdrav, pár základních slov. Ať si myslíte, co si myslíte, čeština je hrozně těžký jazyk. A zvlášť pro někoho, kdo mluví tónovým jazykem. Je to najednou úplně něco jiného. Češtinu by potřebovali, kdyby žádali o české občanství. Ale to většinou taky nepotřebují, stačí jim trvalý pobyt. Stejně na stáří zase pojedou do své rodné země.

Nemyslete si, že je jednoduché v této zemi žít a být "jiný". Pohledy na vás míří ze všech směrů, ze všech směrů se na vás řítí pomluvy, předsudky a urážky. Třeba se mi nelíbí, když Češi Vietnamcům tykají. Je to krásný příklad toho, jak jim ukazují, že jimi opovrhují. To jsou ale také dospělí lidé. Nemyslete si, že když Vietnamec neumí dobře česky mluvit, tak že nerozumí. U nich je vyjádření úcty důležité. Někoho, kdo tyká druhému člověku jenom proto, že je "žlutý" - a přitom je třeba mnohem starší, bych profackala. Takhle nějak se totiž chová jen nevychovaný spratek.

Co bych dodala na závěr? Jsem ráda, že mladí lidé čím dál tím víc přestávají ostatní hodnotit podle barvy kůže. V dnešní době už je normální, když vedle Aničky v prní třídě sedí kamarádka Anh a za nimi sedí Linh s Verunkou. Je normální, když ve třídě na gymnáziu máte dva Vietnamce. A je normální, že je spolužáci berou jako kamarády. Tyto děti si to zapamatují a nevyrostou z nich žádní extremisté, ale lidé tolerantní. Za to jsem moc ráda.


Tento článek si můžete přečíst i ve vietnamštině: Định kiến, định kiến, định kiến
 

21 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 kokytka kokytka | 8. srpna 2011 v 12:58 | Reagovat

Ano,souhlasím. (: Já ve škole měla jednu dobrou kamarádku,taky z Vietnamu. (: Ve třetí třídě odešla od nás ze školy a pořád se s ní potkávám. U nás v Praze je hodně Vietnamců,kteří mají obchody s oblečením,potraviny..ano,nemám je zrovna v oblibě,ale proč je házet do jednoho pytle když je vůbec neznám..Občas by mě zajímalo,co si o nás,o českých občanech Vietnamci myslí.

2 Ansa_CeCe Ansa_CeCe | Web | 8. srpna 2011 v 13:07 | Reagovat

Já jsem sama ruska.U nás ve škole jsem opovrhovaná,nýbrž mám trochu oči ,,do šikma".Mám ale kamaráda roma,a i když většina krade,tenhle ne.A je mi jedno co říkají.Souhlasím s tebou,souhlasím s článkem.U nás v Praze je spousta vietnamců,a dokonce na gymplu,kam budu chodit,jich budou rovnou 4.A mě je to jedno.Že se učí.Rozhodně se s nimi zkamarádím,a co je na rase?I kočka se psem se občas zkamarádí,a člověk je pořád člověk,a je jedno z jaké země jsou.A copak člověk nemůže kamarádit s člověkem?Fakt občas nechápu

3 Martin Martin | Web | 8. srpna 2011 v 19:14 | Reagovat

Moc zajímavý článek...
Je zajímavé, jak lidi dokáží člověka odsoudit kvůli, barvě pleti, národnosti a nebo náboženství...
Nelíbí se mi to, když lidé člověka odsoudí jen kvůli tomu jak vypadá? copak nemám hodnotit člověka podle jeho srdce? Odsoudit je tak lehké a když nadává druhý, tak proč si nezanadávat také? ale je to opravdu tak?
Achjo, kdy dostaneme rozum :-(

4 Fleur 花 Fleur 花 | Web | 8. srpna 2011 v 20:16 | Reagovat

Nevím, proč žlutí ... když se tak dívám na ty fotografie, tak mi na žádné nepřipadá o nic žlutější než každý průměrný běloch a o sobě bych taky neřekla, že mam žlutou kůži.
A divný pár teda rozhodně nejste, já znám několik takhle "smíšených" rodin a řeknu ti, že smíšené děti jsou nejhezčí. Teda aspoň mi tak přijdou. A většina mých kamarádů (našinců) chodí s Čechem/Češkou ... ono totiž jen mezi námi moc velký výběr není :D a mě osobně se líbí jak Asiaté tak i běloši :D

a moc vám to spolu přeju =)

5 hogreta hogreta | Web | 8. srpna 2011 v 20:20 | Reagovat

[4]: no nad tím, proč se říká "žlutí", jsme už také hodněkrát přemýšleli, já jsem třeba mnohem "žlutší" než přítel:-D. Tak nevím, co si o tom myslet :-D

6 Bee♥Wer Bee♥Wer | Web | 8. srpna 2011 v 21:05 | Reagovat

U nás ve městě je na každém rohu nějaký obchod kde prodávají Vietnamci.A nijak mi to nevadí.Jsou to přece také lidé jako my!U nás na školu začal minulý školní rok chodit jeden klučina do školy.Skoro nikdo se sním nechtěl bavit, pak ale přišel do školní družiny a helemese kolik má ted kamarádu a chodí sněma každý den ven a dokonce mluví plynule česky.

7 Happy Magazine Happy Magazine | E-mail | Web | 9. srpna 2011 v 15:59 | Reagovat

Ano, souhlasím. Když jsem byla malá měla jsem nejlepší kamarádku a ta byla taky Vietnamka. Pořád jsme se navštěvovali a hráli si spolu, potom jsme se odstěhovali, ale někdy se ještě potkáváme.

8 Devils_Pimp Devils_Pimp | E-mail | Web | 9. srpna 2011 v 16:21 | Reagovat

Pěkný blog, zajimavé články 8-)

9 Shika Shika | Web | 9. srpna 2011 v 17:20 | Reagovat

Na prvej fotke ste veľmi zlatý :3 S článkom súhlasím.

jediné čo, tak k tomu tykaniu... ja osobne tykám iba v anglicku a kamarátom s rodinou ,samozrejme. Ale nie každý tpot ak mám - napríklad v Poľsku na trhoch je to normálna vec. Hlavne zo strany predavačov. pamätám si, ako predajca nieoč podal mame so slovmai "Vyskúšaj si toto." a celkovo si tam tykajú. Viem, že v tejto zemi to nie je zvykom, ale tykanie ej pekné... ale musím uzna´t, že je hlúpe, ked neikto tyká dospelému Vietnamcovi, ktorý pre zmenu vyká mne, nezletilej.

10 Blue-Girl Blue-Girl | Web | 9. srpna 2011 v 18:39 | Reagovat

pokud jste spolu štastní a máte se rádi tak není co řešit a druhé se vykašlete :-)

11 Modrooká Modrooká | Web | 9. srpna 2011 v 20:04 | Reagovat

asiati ani jiní "jinak vypadající" mi nevadí :) přiznávám, že když se mnou začali chodit do školy měla jsem zpočátku z nich jakoby strach (lidé se bojí neznámého), ale teď jsme fajn kámoši s některými :))

12 ArrBy ArrBy | Web | 10. srpna 2011 v 21:02 | Reagovat

A že my jsme rasisti !
Dnes jsem viděla asi 6-ti leté romské dítko, které na českou zřejmě stejně starou holku křičelo sprostě a mělo zdvihnutý prostředníček. Hlavně že oni mají dětí až až (že by je mohli rozdávat) nepracují a nám ještě budou nadávat, vážně tohle už je dost neslušné, myslím že by se mohli trošku uklidnit, přece jen jsou přistěhovalci.Ale najdou se i slušní romové, kteří jsou slušní.. Ale těch je asi málo .. Vlastně já se romů i bojím... Nikdy nevíš co oni udělají. A prot vietnamcům nic nemám, někdy mi vadí ale jinak nic.. Přece vietnamci nám ve středověku pomáhali :)Dále se chci zmínit o vedlejší třídě, měli tam vietnamku.. Byla v pohodě, ale jen jí nešla čeština, a myslím že za to ji tolik odsuzovali. No, takový je život :) Nikdy si nevybereš .. Winey grafikk.blog.cz Zase jsem vypustila z pusy ty své řeči :D

13 Beastie Beastie | 11. srpna 2011 v 11:43 | Reagovat

Jenom pro informaci: i tady můžeš jíst psy. Zákon neříká, která zvířata jsou jateční... ale reálně to ve větším nejde, je to zde pokkládáno za neetické. Spousta zemí má své výjimky (Indie  - kráva, arabské státy - prasata...) Králíka bych osobně taky nejedla :)
Sestra chodí na běžné víceleté gymnázium se asiatkami, arabem a spoustou dětí ze zbytku Evropy - z nich rasisti nevyrostou. Ti, kteří se s menšinami nestýkají, je nepoznají a už se mohou  vézt.

14 goldenka goldenka | Web | 11. srpna 2011 v 12:27 | Reagovat

super clanek ;) jen myslim ze muze byt vsem jedno jestli chodis s cernochem nebo asijatem,uplne se na vsechny vykaslat i kdyz se na tebe divaji ;)

15 Jeanne Jeanne | Web | 11. srpna 2011 v 15:50 | Reagovat

[12]: Ano, světlé vyjímky mezi Romy opravdu existují. Například my máme za sousedy Romy, kteří jsou velice slušní, nedělají žádné problémy, chodí do práce, mají dvě děti. Prostě obyčejná spořádaná rodina.
Jinak článek se ti opravdu povedl a se vším co si napsala souhlasím. Já například nakupuji radši u Vietnamců než u Čechů. Vietnamci mi příjdou milejší a sympatičtější. Co se týče právě jich, rozhodně netrpím žádnými předsudky.
Musím se také přiznat, že co se týče kluků, více se mi líbí mulati než běloši, ikdyž v této chvíli to spíš vypadá, že bych mohla být s moc hodným Čechem :)

16 Panda Luver Panda Luver | 11. srpna 2011 v 18:07 | Reagovat

Souhlasím.Nevím, proč se někteří češi dívají zle na cizince.
Nemyslím si, že jsou vietnamci tak uzavření, máme ve třídě Alexe,který je taky vietnamec. Je s ním zábava, jeto jeden z mých nejbližších kamarádů.
Ale vím, co si zažívají. I já jsem cizinka, pocházím z Arménie... Mám černé vlasy a černé oči. Většinou si lidé za mými zády šuškali: Co je to za Arabku atd..Bylo mi to nepříjemné.Ale Ať si to říkaj, však jediní debilové jsou tu oni..

17 Morell Morell | Web | 11. srpna 2011 v 20:32 | Reagovat

Velice dobře napsáno. Mohu jen dodat, že by se člověk neměl nikdy držet předsudků nebo toho, co říkají druzí. Máme vlastní hlavu a své originální názory, vnucovat je druhým neni dobré. Inspirovat ano, odsuzovat ne.

18 Pejsek Pejsek | 11. srpna 2011 v 23:04 | Reagovat

Díky za článek. Myslím si, že je potřeba tvořit vztahy mezi lidmi z různých koutů světa. Čím více bude česko-vietnamských vztahů, tím blíž k sobě budeme mít. Když budeme potkávat česko-vietnamské páry na ulici, tak si na to časem zvykneme a bude to pro nás normální.

Ale zajímalo by mě - do jaké míry myslíš, že Vietnamci fungují jako komunita? V Praze totiž skutečně velkou část obchodů s potravinami a většinu obchodů s ovocem a zeleninou vlastní lidé vietnamského původu. Spolupracují spolu nějak, aby zničili konkurenci? Všiml jsem si totiž, že některé zboží, které normálně koupím v obchodem, které vlastní někdo jiný než Vietnamci, nikde ve vietnamských obchodech nenajdu. Jako by určité věci bojkotovali. Pokud fungují jako komunita, tak mají díky tomuhle velkou sílu.

19 Charlott-ka Charlott-ka | Web | 11. srpna 2011 v 23:36 | Reagovat

Ahoj.
Dala by si mi prosím v jedné soutěži hlas?Moc by to pro mě znamenalo.Odkaz tu > http://sweetgirl.blog.cz/1108/finale-o-nej-barvu#komentar92597830 < pro šedou prosím. Děkuju moc..:)) Ráda ti to oplatím.

20 Dia Paramonová Dia Paramonová | Web | 12. srpna 2011 v 1:47 | Reagovat

TAKTO pekný článok ale všeci to vedia..nadavaju ako sa niekto môže tak spravať a vlastne robia to skoro všeci!takže tak...

21 Wendiseek <:3 )~ Wendiseek <:3 )~ | E-mail | Web | 12. srpna 2011 v 10:58 | Reagovat

Moc vám to přeju, aby vám to ještě dlouho vydrželo. Je mi líto, že se na vás lidé dívají, divně. Já osobně proti Vietnamcům nic nemám, měli jsme jednoho ve třídě a byl hrozně zábavný! :-)

22 LucííQ x) LucííQ x) | Web | 12. srpna 2011 v 11:23 | Reagovat

Souhlasím.. Nevím, co je lidem do toho, že např. běloch chodí s černochem.. Je to prostě věc lásky a né barvou pleti.. Moc vám to tam sluší a přeju jen vše dobré ;)

23 x-x-smoulinka-x-x x-x-smoulinka-x-x | Web | 12. srpna 2011 v 13:41 | Reagovat

Ahoj, možná bych neokomentovala nic,ale pro jistotu a dobrý svědomí to radši fakt okomentuji :D.
Vám to hrozně moc sluší,fakt.
Akorát je jasně vidět,že prostě nejste stejný rasy. Ale to vůbec neva. Ten kdo má s tím problém je asi vážně chorej,protože je to naprosto normální. Přeju vám to a vlastně bych se chtěla i omluvit za to,že jsem začla tak zvláštně (psát tento komentář). Při tom nemám nic proti;).
Pěkný =).

24 zoruska127 zoruska127 | Web | 14. srpna 2011 v 20:26 | Reagovat

Moc Vám to sluší a podle článku si myslím, že Vám to spolu klape. Tak Vám přeju, abyste ignorovali ty, kteří Vás pomlouvají a žili život podle toho, jak chcete Vy ;-)

25 hogreta hogreta | Web | 14. srpna 2011 v 21:48 | Reagovat

moc děkuji všem, kteří nám přejí štěstí:). V reálu moc takových lidí nepotkáme (neříkají to nahlas), takže je fajn vidět, že je tolik lidí, kteří nemají žádné rasistické sklony:). Děkuji vám všem:)

26 Purie Purie | Web | 15. srpna 2011 v 19:28 | Reagovat

Ja miluje aziatov. :) Nikdy som ich neodsudzovala a ani nebudem. Ale je fakt, že nemám vlástke nejakého imigranta. Či už afričana alebo aziata. Nie je to rasizmus. Ale nemajú sa čo srať do našej krajiny. (A aby si ma hneď neobesila :-D , sama sa kamaráti s vietnacami.) Len svoju krajinu mám rada "čistú" i keď si o nás pak každý myslí, že sme pozadu.

27 hogreta hogreta | Web | 15. srpna 2011 v 20:09 | Reagovat

[26]: takze to hrajes na obe strany? tomu moc nerozumim 8-O mas mezi nimi kamarady, ale v duchu si myslis, ze by bylo lepsi, kdyby tady nebyli? jak tomu mam rozumet? :-D

28 Purie Purie | Web | 16. srpna 2011 v 20:16 | Reagovat

[27]: :D Nie ja ich mám rada takých aký su :D Len že by sa nemali rozširovať tieto imigrantské strany :D

29 nickie* nickie* | Web | 20. srpna 2011 v 11:37 | Reagovat

Skvělej článek :)
Moje mamča je češka a taťka je Vietnamec. Jednou se mi stalo, že jsem se normálně kamarádila s jednou holkou a když jsem jí po čase řekla, že jsem napůl Vietnamka, přestala se se mnou kamarádit. To jsem byla ještě mladší, ale hodně nocí jsem kvůli tomu probrečela:) Teď už vim, že takoví lidi mi ani nestojí za to, abych se s nima bavila:) Jindy se mi to  už nestalo, řekla bych, že hodně lidí to ani neví, prý to na mně nejde moc vidět. Rozhodně mě to ale netrápí a kdo s tim má nějaký problém, ten mi může vlézt na záda :)

30 hogreta hogreta | Web | 20. srpna 2011 v 12:50 | Reagovat

[29]: Ahoj, mohla bych se tě na něco zeptat:)? Jsi v situaci, ve které asi jednou budou i moje děti, tak mě to zajímá:). Taťka na tebe od narození mluví česky a nebo vietnamsky? A jak si rozumíš s rodinou od taťky, vídáš se třeba s prarodiči? Trápila ses někdy tím, že si nevěděla, kam vlastně patříš? Stydíš se za svůj vietnamský původ a nebo jsi na něj pyšná? :)
Snad nejsem příliš otravná:-D. Kdyby ti to vadilo, tak nemusíš odpovídat, pochopím to:).
A je super, jak to bereš a že tě to netrápí - vždyť tě ani nemá co trápit:)

31 Miou Miou | Web | 23. října 2011 v 11:26 | Reagovat

Tohleto nesnáším a přijde mi jako vrchol, když přijde do obchodu chlápek(běloch) a začne prodavači (Asiatovi) tykat!!! Vždyť oni jsou strašně milý!

32 Jenny Jenny | 5. prosince 2011 v 16:58 | Reagovat

My máme ve třídě dokonce 3 Vitnamce a všichni jsou hrozně cyhtří, ctižídostiví a snaživí. Je pravda, že jsou na ně jejich rodiče docela dost přísní, ale i oni sami chtějí jen ty nejlepší známky :). A spolužáci je naštěstí berou jako každého jiného kamaráda, nejsou mezi námi žádné rozdíly :)).

33 Liv Liv | 18. ledna 2012 v 23:42 | Reagovat

Tenhle článek se mi moc líbil. Když jsem poprvé slyšela malé fracky, jak vietnamcům tykají a dělají z nich blbečky, stála jsem s otevřenou pusou. A vlastně by se dalo říct, že mám takovou "známou", se kterou občas prohodím pár slov, když se u ní koukám na oblečení :)
PS: jste hezký pár

34 Claire Claire | 14. února 2012 v 19:06 | Reagovat

Vím, že mě spousta lidí ukamenuje, ale mám chuť se taky vyjádřit. Nemám nic proti jiným národům a rasám, nevadí mi a mám je ráda- pokud jsou u sebe v zemi. Každý by si měl žít tam, kam patří. Cizinci v Čechách mě docela děsí, už z jednoho důvodu: oni se množí, my ne. Za pár let a nebude to tak dlouho, vymřeme a kdo tady bude žít místo nás? Bílá rasa to nebude, že? Není to normální, aby v ČR byl například Vietnamec šéfem Čechů. Ať zůstane ve Vietnamu a nezabírá pracovní místa nám. Proč musíme platit sociální dávky lidem, kteří tady nemají co dělat? Proč živíme povaleče a poskytujeme daňové úniky přistěhovalcům? To jsme tak bohatý národ?

35 petra petra | 14. února 2012 v 19:08 | Reagovat

Já Vietnamce jako kamarády neberu a brýt nebudu. Ať mažou zpátky!

36 hogreta hogreta | E-mail | Web | 14. února 2012 v 20:21 | Reagovat

[34]: [35]: Víš, ono je práce dost, jenomže Češi neradi pracují, tak se raději brání tím, že jim někdo "bere práci". Ale kdo pracovat chce, tak pracuje. Jediné, co Češi jako ty umí, je se vymlouvat. Co se týče daní - věř tomu, že mezi Čechy je mnohem více daňových úniků, než mezi cizinci, jen se o tom tak nemluví. Cizinci tady platí daně - kdyby tady nežili, tak by je neplatili. Takže stát na nich vydělává, stejně tak jako na nás.

Co se týče toho :ať zůstanou ve Vietnamu. Neboj, oni se tam zase vrátí. Taky přijeli jenom proto, aby jejich děti neumřely hlady a aby měli nějakou reálnou šanci na normální život a vzdělání. Kdyby si měla děti a žila v zemi, kde by je velmi pravděpodobně čekal hlad a žádná budoucnost, nechtěla by si pro ně víc? Kdyby si měla tu možnost, nedala by si jim naději na lepší život? Ne? Tak to raději matkou nikdy nebuď.

Ale víš co? Je těžké vysvětlovat člověku, který je tak pokrytecký a omezený, že se bojí za svůj názor a tak pod jiným jménem napíše dva příspěvky po sobě - jeden slušný a druhý o tom, co si doopravdy myslí. Ale tady ti to nevyšlo, já totiž vidím tvoji IP adresu :-D.

37 Do Honza Do Honza | E-mail | 28. února 2012 v 18:16 | Reagovat

Ahoj Claire,
Napsal jsi sám, že oni se množí, my ne.
Za pár let a nebude to tak dlouho, vymřeme a kdo tady bude žít místo nás?
Ted je odpověd: bude poust (Sahara)a jen písek, protože nikdo není.
Zapomněl jsi ve škole na jednu věc, paní M. Olbraitová v USA je češka a pán B. Obama je také smíšenec. V USA žije kolem 5 milionu Ceskoslováku.
Na otázku proč musí CR platit sociální dávky lidem, kteří tady nemají co dělat? Proč živíme povaleče a poskytujeme daňové úniky přistěhovalcům? je odpověd:
Většinou platí pravidelně a pořádně za sebe, jinak je vyhostí stát.
I normální češi také provedli daňové úniky. Cti v novinách.
Jsi objčejný rasiste!!!

38 Bùi Nguyệt Anh Bùi Nguyệt Anh | E-mail | 28. února 2012 v 21:44 | Reagovat

Hello Hogreta,

I'm Vietnamese,living and working in Prague for 8 years.I love your country and Czech language. But unfortunately I can not speak Czech fluently( just a bit). Incidiently, I have read your article in Vietnamese webside(http://www.nguoiduatin.vn/co-gai-sec-bao-ve-nguoi-yeu-viet-den-chay-long-a33423.html) so I wonder who is that sweet Czech girl? When I see your picture in your blog, wowww,you are really beautiful and is interresting that you look like Asian girl with sweet innocent face.Thank you so much for your appreciation to Vietnamese people. It's very informative and touching to me as I did not know what the perception of Vietnamese in Eastern European countries was like. In my opinion, Czech people are friendly. And if you meet some unfriendly Czech people, maybe those people still keep the behaviour complex of communists.I also have Czech boyfriend and we live together in Prague 1, where most of Czech people are very friendly. Sometimes I also meet a few unfriendly Czech people when they look at me with bad attitude as Im grocery seller,or something like Im very bad Vietnamese from 3rd country. As we know life is always like this, we meet good and bad people all the time. But we don't need to feel unhappy because of those narrow minded people(just think like this, maybe those people had never travelled out of the Czech Republic or Europe so they still don't know how the world looks like). Sorry to talk too much. I wish you happy forever with your Vietnamese boyfriend!!! Greet him for me:-)

Best Regards
Nguyet Anh

39 Verloren Verloren | Web | 5. března 2012 v 18:54 | Reagovat

S Vietnamci nemám sebemenší problém. Někomu může vadit, že žijí v naší zemi, ano. Ale věřím tomu, že my být na jejich místě, taky utečeme tam, kde se nám bude žít líp. A hlavně faktem zůstává, že jsou pilní a pracovití; chodím na gympl a Vietnamců (i dalších Asiatů) tam máme vážně dost. Už u mě ve třídě jsou dva.
Pokud bychom měli proti někomu bojovat, tak jsou to Romové. A v tom není žádný rasismus, nikdo je neodsuzuje za barvu pleti, ale za jejich příšerné chování, lenost a celkově špatnou pověst, proti které se sice bouří, ale výjimek je málo. I když, to už sem nepatří. :-)
Jinak se s přítelem nějakými předsudky okolí nenechte ovlivňovat, ať na to přijde kdokoliv a řekne na to cokoliv. Je to váš život.

40 Nikolas Nikolas | Web | 1. června 2012 v 16:30 | Reagovat

No zrovna Vietnamci myslím moc lidí nevytrhnou - problém je úplně jinde. Oni pracují, proto proti nim nic nemám a vůbec mi nevadí, že tady jsou. Horší jsou ti, co nepracují a přiživují se na sociálních dávkách. S těmi mám problém a nemám je ráda. Ale s Vietnamcem si klidně skočím na kafe. :)
Ok, sice nejsem moc šťastná, že je jich tu tolik, ale s tím už bohužel člověk nic neudělá.

41 mandeta mandeta | E-mail | Web | 4. června 2012 v 16:22 | Reagovat

Ano, máš pravdu - lidé jsou moc líní a vybíraví a proto si stěžují, že nemají práci. Když by nějakou chtěli, najít se určitě dá.

42 Miška Miška | Web | 4. června 2012 v 20:06 | Reagovat

Řeknu to tak, že s tebou naprosto, ale naprosto souhlasím. Usoudit musím to, že mě někdy mrzí a štvou ty stánky kolem hlavní ulice s metalovýma tričkama, ale těší mě to, že vietnamských obchodů je u nás spousty. Někomu to leze na nervy, ale nemá ani jeden důvod.. Nevím co by si lidé u nás ve Velenicích počali bez vietnamskýho podnikání. Když jdu večer do večerky, narazím na tolika lidí a v duchu si říkám "Hlavně, že si na ně stěžujete, ale teď tady panáčkujete v osm hodin večer, to v normálním obchodě mají už zavřeno co?".. Chápu to, že prodavačky v normálních obchodech jako je Albert, Kaufland apod. mají toho dost. Ale co mají říkat vietnamci? Jak už jsi zmínila makají od rána do večera a rozhodně se na vás tváří více příjemně než ty otrávený prodavačky, které pracují max. 7 hodin a ještě si střídají směny.. Jinde, než v obchodech vietnamce nevidím, nedělají nepořádek jako (nerada to píši spisovně) romové a líbí se mi to, jak své děti zaučují pracovat u pokladny. Tuhle v kauflandu jsem si kupovala voňavku, měla stát 70,- korun a ta kravajzna u kasy mi řekla 140,-.. Nechala jsem to být a druhý den jsem přišla znova si cenu té voňavky zkontrolovat, to víš že mi jí nakasírovala 2x.. Tohle by nikdy vietnamci neudělali, tedy aspoň mě se to nestalo.:) Tobě a tvému příteli to strašně moc sluší a příště, až se vám někdo zasměje se mu vysměj i ty.;) Aspoň uvidí, jaké to je.

43 Lennroe Lennroe | Web | 11. července 2012 v 12:56 | Reagovat

Já zase nechodím nakupovat do normálního obchodu, když mám po ruce vietnamskou večerku. Mám je radši, protože všude je napsaná cena a také vím, že jsou velmi poctiví. Třeba se mi stalo, že za mnou přes celou ulici běžela vietnamská slečna  desetikorunou a hrozně se omlouvala, že mi omylem naúčtovala něco navíc. Všem kdo to viděli se to zdálo neuvěřitelné.

Taky nemám ráda, když jim někdo tyká, nebo na ně posunkuje jako na pitomce. Já jako gymplačka  mám kolem sebe denně plno Vietnamců, velmi chytrých a pilných, takže je prostě neberu jako někoho "jiného." Vždycky je mi hrozně trapně když vidím jak někde v bistru nebo v obchodě nějaký dědek s IQ houpacího koně tyká například mojí bývalé spolužačce, jedničkářce a pořád se jí ptá jestli rozumí a posuňkuje jako by se domlouval s neandrtálcem. Stejně se ale zachází i například s Rumuny a Ukrajinci, což ani není jiná rasa. Šéf je třeba odmítá pouštět do restaurace, kde pracuju, protože je nemá rád. A přitom jsme s nimi nikdy neměli problém a chodí tam i přesto, že je na ně šéf protivný, jen je vidí.

Nevadilo by mi ani kdyby se jich sem nastěhovalo víc, alespoň by češi byli donucení skutečně něco dělat a ne se neustále vymlouvat a stěžovat si a pořád si klást podmínky. Češi mají velké štěstí na stabilní a svobodnou zemi, akorát mám většinou pocit, že si to moc nezasloužíme.

[36]: Přesně tak. Oni si to ani nemůžou dovolit, protože je neustále někdo kontroluje, nic jim neodpustí a když jim náhodou najdou i drobný nedostatek, který by jinde přehlédli, už je pokutují a snaží se je připravit o povolení k pobytu.

[34]: Jasně, ať si žijí kde chtějí a ať si tam třeba umřou hlady, že? Protože česi se přece vůbec nestěhují do ciziny.
Já třeba nevidím důvod, proč bychom jako poměrně stabilní a funkční země neměli přijímat cizince z problémových zemí, když měli tolik odvahy, aby se vydali úplně do neznáma.
Mimochodem takový Breivik, měl taky podobné názory. Ať si táhnou kam patří my chudáci Norové je podporovat nebudeme. Svět je prostě otevřený a každý si může jít kam chce má li na to dost odvahy.

44 Hong Anh Míša Hong Anh Míša | E-mail | Web | 24. července 2012 v 22:25 | Reagovat

Já sama sem vietnamka a ne čechi nic nemám ikdyž kradou atd. :-| ale jsem ráda že na me vetšina lidí neukazují nebo si neco neseptají protože já jsem taky člověk jako každý jiný ;-) :-| Ale vubec nepochopim proc na me ti drzí kluci ukazují a říkají mi čínanko a veci ktere jsou hodne sproste :-| Ale ne všichni se tak chovají :-) Proste jen chci aby se lidé chovali k vietnamcum rozumne a normalne jako k lidem ne jako k nejakym monstrum :-?  :-)

45 Wizie Wizie | Web | 28. července 2012 v 12:49 | Reagovat

Já nad tím nikdy moc nepřemýšlela. Možná mě napadlo, že by mohlo spoustu lidí Vietnamce odsuzovat, ale já proti nim nic nemám. Většina se mi zdá v pohodě. A že jsou tací, co kradou, falšují značky nebo pěstují marihuanu? Jenže přesně takoví mohou být i češi (a taky že jsou).
Skvělý článek, sluší Vám to spolu. Držím Vám palce a doufám, že Vám to spolu vydrží, i přes všechny ty řeči, kterými Vás občas jiní zasypou :-)

46 T. T. | E-mail | Web | 10. srpna 2012 v 9:11 | Reagovat

Moje dcera je ceska v cizi zemi, neb zijeme na Blizkem Vychode, a zatim musim zaklepat, rasismus se nam zatim jakz takz vyhnul.
Nastesti zatim ji berou spis jako pozitivni exotiku a vetsinou je na vysluni, uvidime, jak se s tim popere v puberte...
V Anglii ji bylo dobre, tady zatim tez, ted jeste zjistim, jak se bude libit synatorovi v Cechach jednou - ackoliv tam jiz jezdime pouze na dovolene.  :-(  
Proto mne casto sokuje, jak malomesti Cesi casto dokazi byt 8-O Jednou za rok je to vzdycky hrozny sok :-)
Tady mame beduiny, bez obcanstvi a prislusnictvi k jakekoliv zemi - kocovniky v pravem slova smyslu, ziji casto z dobroty lidi a nemaji pravo na spoustu veci jako bezny Kuvajtan (ci i imigrant), lec rozhodne tu nepanuje takova hnusoba vuci nim jako v CR vuci komukoliv rozdilnemu. A to jsou to chaska k pohledani, obcas.

47 Lin Lin | 24. srpna 2012 v 0:49 | Reagovat

Ahoj, já vážně nechápu proč svůj vztah skrýváte. U nás ve městě je takových párů spousta a nikoho by teda ani nenapadlo na ně divně koukat nebo je snad dokonce urážet. Vždyť to jsou úplně normální páry. Takhle to vypadá jak kdybyste se za svůj vztah styděli :(.

48 hogreta hogreta | E-mail | Web | 24. srpna 2012 v 12:47 | Reagovat

[47]: Ono to vypadá jinak zvenčí a jinak, když v tom vztahu jsi. Zeptej se nějakého z těch párů, jestli na ně někdy zírají a také se jich zeptej, jestli je někdy urážejí a jak se k jejich vztahu staví vn komunita. Uvidíš, že za "normální páry" je spousta lidí nepovažuje. Tím si nechci stěžovat, jen chci říct, že to rozhodně není tak jednoduché, jak to vypadá. Než jsem se seznámila s přítelem, nikdy by mě nenapadlo, že by někdo proti Vietnamcům mohl něco mít, vždyť pracují a tak. Ale když se člověk začne mezi Vietnamci pohybovat, tak zjistí, že lidí, co se staví proti Vietnamcům nebo "smíšeným" párům, je spousta. A že to tak růžové v naší zemi rozhodně není. Otázka je, jestli to vůbec je někde růžové:-D.

49 gabi gabi | 13. prosince 2012 v 15:32 | Reagovat

Mohu se jen zeptat, co dělá tvůj přítel?

50 hogreta hogreta | E-mail | Web | 13. prosince 2012 v 16:02 | Reagovat

[49]: Oba studujeme vysokou školu:)

51 ethnea ethnea | Web | 5. září 2013 v 13:38 | Reagovat

Krasny clanek, opravdu me velmi dojal. =)

Pracovala jsem chvili jako ucitelka a ve tride jsem take mela Vietnamce. Oba kluci byli velmi zdvorili, inteligentni a manualne sikovni. Presne, jak jsi napsala, jejich maminka i ostatni pribuzni pracuji do umoru, jen aby svym detem mohli doprat lepsi budoucnost (tatinek jim zemrel). Minuly rok se byli na 14 dni podivat ve sve rodne zemi. Bohuzel moc dobre cesky neumi, protoze jejich rodina mluvi jen vietnamsky.
Co je ale zvlastni, oba chlapci dostali neoficialne ceska (krestni) jmena, ktera kazdy bezne pouzival. Asi usoudili, ze male deti by se jejich jmena nenaucily.

52 Aiko ^_^ Aiko ^_^ | Web | 13. září 2013 v 3:51 | Reagovat

Já si myslím, že se to tady určitě jednou ustálí. Jak jsi řekla, my mladí si vzájemně rozumíme, nezávisle na tom, jaké jsme rasy. :)
Já osobně mám několik přátel mezi vietnamci, dokonce i moje nejbližší kamarádka je vietnamka (přátelíme se už přes 10 let).
Na smíšených párech nevidím nic divného, u nás několik takových párů i je. Jedni mladí sice žijou s nepochopením, ale pak je tu jedna rodinka, vietnamec s češkou a mají tři děti (nejstaršímu je už 19). Asi to chce prostě vydržet. Snad vám to vyjde. :)

53 Tea Tea | Web | 7. března 2014 v 15:37 | Reagovat

Mně osobně prostě vadí ty předsudky o tom, že na veřejnosti se nemůžete chytit ani za ruce a dát najevo, že se milujete, já nevím, jestli bych takový nátlak vydržela. Láska se má ukazovat, nemá se za ni stydět.. Tohle je mi líto,upřímně..

54 hogreta hogreta | E-mail | Web | 7. března 2014 v 16:50 | Reagovat

[53]: Já bych to nebrala tak tragicky. Myslím, že láska se nemá ukazovat (ono do ní ostatním cizím lidem vlastně nic není), láska se má prostě žít:).

55 lilycharlybeth lilycharlybeth | Web | 26. května 2014 v 22:53 | Reagovat

Já nedávno přišla na zajímavou věc. Z mé rodiny jsem zdaleka ta nejtolerantnější, co se ras, národností, kultur, náboženství, sexuální orientace apod. týče.
A zároveň taky jediná, kdo s těmito "jinými" lidmi přichází do styku.
Čím to je? Je to tím, že jsem jiná generace? Že jsem se narodila až po revoluci a otevření hranic? Jak to, že jsem imunní k jistým aspektům výchovy naší rodiny, když slova "buzerant", "černoprdelník" a "negr" v našem domě patří k naprosto standardnímu slovníku?
Když jsem se matce pochlubila, že jsem arabský pár v angličtině navigovala k porodnici, dozvěděla jsem se, že jsem je měla navigovat k nejbližšímu hraničnímu přechodu.
Nebo je to vzděláním? Nebo tím, že od svých patnácti let téměř každodenně dojíždím do docela kosmopolitního Brna, zatímco prarodiče téměř neopouštějí naši obydlenou zátočinu, kde je největším multikulturním ternem Juraj, co si vzal maminčinu spolužačku ze základky?
Zkuste zhasnout světla a všichni budeme vypadat stejně. Tečka.

56 lucius lucius | 9. června 2014 v 19:14 | Reagovat

nechutný, splolu s článkem většina komentářů

57 lucius lucius | 9. června 2014 v 19:15 | Reagovat

Nechutný, spolu s článkem i většina komentářů

58 Niky Niky | E-mail | 8. ledna 2017 v 19:46 | Reagovat

Ahoj..souhlasim uplne se vsim a taky mam pritele asiata(no napul jeho matka je ceska a otce nezna takze vlastne je vychovavan podle ceske kultury)lide si na nas taky ukazuji+to ze on ma dlouhe vlasy a je metalista mame piercingy chodime vetsinou v cerne a ja jeste k tomu mam modre vlasy😂 jsme spolu rok a 3mesice a doufame ze nam to vydrzi u o dost dele sereme na ostatni a vsuchni kamaradi nam to prejou a ja to mic moc preju vam 😉

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
PROSÍM, do komentářů piště pouze to, co souvisí s daným článkem!
Odpovědi ke komentářím na vašem blogu pište na váš blog přímo k tomu komentáři nebo mi poštele email.
-
Neupozorňujte na sebe reklamami! Na blogy autorů smysluplných komentářů se vždy dívám.
Blogy nespřáteluji, do oblíbených dávám ty, které se mě něčím zaujaly, které se mi líbí a na které opravdu ráda chodím.
-
Budu ráda, když budete komentovat, jen tak se dozvím, co se vám líbí a co ne.
Klidně pište i ke starším článkům, já si to všechno ráda pročtu.



©2011-2015